Måtte kappe og flytte på Tjeldsundbrua

Betongen i Tjeldsundbrua har over tid vokst og skapt uheldige spenninger i konstruksjonen. Drastiske tiltak må til, og nå skal brua kappes og flyttes.

  Foto: Hans Viktor Øye

nyheter>>

Det er Statens vegvesen selv som forteller om prosjektet på sine nettsider.

Tjeldsundbrua åpnet for trafikk i 1967. Betongen i brua har på grunn av værhardt kystklima fått en del skader fra det som kalles «alkali-silika reaksjoner». Dette er kjemiske reaksjoner som fører til at betongen vokser og det merkes spesielt på lange betongelementer, som Tjeldsundbrua har flere av.

Bruforbindelsen består blant annet av en lengre viadukt fra Hinnøysiden og opp til selve bruspennet, og det er disse betongplatene som har vokst såpass i lengde at det ble nødvendig med tiltak.

– Vi har registrert at skadene var under utvikling og har fulgt med over flere år, sier Roy Antonsen i Statens vegvesen i pressemeldinga.

Han er prosjektleder for en spesialistfunksjon for tyngre bruvedlikehold for hele Statens vegvesen Region nord, og med en doktorgrad i «Armeringskorrosjon i betong» fra NTNU er han over snittet interessert i bruer og betong.

Noe måtte gjøres

Mellom bruplatene på Tjeldsundbrua er det montert fuger, som skal sørge for å ta opp naturlige volumøkninger i bruplatene på grunn av endringer i temperaturen. Det er helt avgjørende at disse fugene fungerer for at man skal unngå skader på konstruksjonen, står det videre.

– På grunn av at betongen over tid har vokst var disse fugene i ferd med å bli tettet helt igjen, og dermed var det fare for uheldige spenninger i brukonstruksjonen, forklarer Antonsen.

Gjort for første gang

Ekspertene har fulgt med brua i mange år, og er klar på at noe må gjøres.
– Det var vanskelig å beskrive hvilke reparasjoner og tiltak som burde iverksettes, og derfor satte vi sammen et ekspertutvalg med fagfolk fra ekspertkonsulent Haug og Blom-Bakke AS, SINTEF, NTNU, Vegdirektoratet og fra tyngre bruvedlikehold i Statens vegvesen Region nord. I tillegg søkte vi hjelp fra entreprenørene Visinor Rehab AS og Nordasfalt AS for praktiske løsninger, forklarer Antonsen.

Ekspertutvalget kom fram til at løsningen var å kappe 50 cm av brua og deretter flytte deler av vestre viadukt tilbake på plass, slik at det kan etableres nye fuger.

– Dette er ikke en vanlig rutinepreget reparasjon. Så vidt jeg vet er det første gang i Norge at vi har utført en slik operasjon, sier Antonsen videre.

Brua har vært åpen hele tiden, og trafikken har vært lysregulert i ett felt. Før brua ble kappet måtte det lages nye tverrbærere og opplagring under.

Det var mye betong som skulle flyttes.

Alt gikk etter planen

Bruplata er 238 meter lang og veier om lag 2000 tonn, og selve jekkingen ble utført med noen små, men kraftige hydrauliske jekker. Det er mye motstand i en slik konstruksjon og man var derfor usikker på akkurat hvor mye kraft som skulle til for å sette dette i bevegelse.

– På det meste var vi oppe i ca. 250 tonn skyvekraft og for å være på den sikre siden stoppet vi trafikken i de korte perioden vi jekket. Hele operasjonen tok 8–9 timer og alt gikk etter planen, sier Antonsen.

Reparasjonene kostet rundt 15 millioner kroner.

Nå skal brua inspiseres og holdes nøye øye med.

Skadene som nå er reparert er også forberedende arbeider for større rehabiliteringer av Tjeldsundbrua som er planlagt i Handlingsprogrammet 2018–2023.

Disse rehabiliteringene har til hensikt å ivareta levetiden for brua de neste 30–40 år.

Planlagt oppstart for videre rehabiliteringer er 2021 og omfatter forsterking til trafikklast BK 10-60, overflatebehandling, korrosjonsvern (katodisk beskyttelse) og betongreparasjoner.