Der blir det rakuverksted, shiboriverksted og en mengde sunsthåndverk fra hele landsdelen vår.

Norske Kunsthåndverkere Nord-Norge er en fagorganisasjon av profesjonelle kunsthåndverkere i hele Nord-Norge; fra sølvsmeder i Karasjok til glasskunstnere Lofoten og tekstilkunstnere fra Bodø. Her blir det en mulighet til å virkelig oppdage hva som skapes av kunsthåndverk her i nord.

PopUp-galleriet rigger de til inne i det røde gamle havnebygget som skal rives, mens verkstedene skal foregå utenfor i 2 containere.

– Her blir det mulighet til å droppe innom for å bare se, eller bli med og prøve ut teknikkene, både unge og gamle. Utenfor rakuverkstedet blir det røyk og action, så vi har varslet brannvesenet slik at de ikke tror hele bygget står i fyr og flamme, sier Janne Juvi Rasmussen, regionleder for den nordnorske avdelingen til Norske Kunsthåndverkere.

– Vi er fornøyd med å ha samlet arbeider av så mange av våre medlemmer, slik at vi får vist et spennende utvalg av hva som rører seg i landsdelen. Det er så mange dedikerte og dyktige kunsthåndverkere som vi er stolt av å vise frem. Vi gleder oss til å ta imot publikum, sier Rasmussen.

På søndag blir det mulighet til å oppleve tre foredrag om forskjellige kunsthåndverksprosjekter.

Tundra Archives

Kunsthåndverker Inger Blix Kvammen bor og arbeider ved Kirkenes i hjertet av Barents. Området er et grenseland lengst nordøst i Norge, ved Russland og Finland. Inger har utviklet en unik metode for å bruke tekstile teknikker som hekling, veving og brodering i metall som konseptuelt kombinerer dekorative former som halssmykker eller armbånd med fortellinger og symbolske elementer. I sitt foredrag vil hun ta oss med til det nomadiske folkeslaget Nenetserne i Nord-Vest Russland og fortelle om sine siste prosjekter som i hovedsak omhandler urfolkskulturer, møter mellom ulike kulturer, migrasjoner og kulturutveksling over grenser.

To reiser til Sibir 1880 og 2015

Ved kunsthåndverker Solveig Ovanger. Ishavsskipper Magnus Edevin Arnesen reiste i august 1880 som kaptein på skonnerten ”Nordland” fra Tromsø til Jenisej.  Skonnerten var følgebåt til dampskipet ”Oscar Diskson” som skulle settes i handelsfart mellom Europa og Sibir via Nordøst-passasjen. Sjøreisen i 1880 var jomfruturen. Mannen bak foretaket, den russiske forretningsmannen, Aleksander Siberiakoff, var selv med på dampskipet. Like før de nådde munningen av Jenisei ble begge fartøyene fast i isen. De måtte overvintre i isødet og opplevde et dramatisk forlis da isen gikk sommeren etter. Takket være samojeder (nenetsere) kom alle seg i god behold tilbake til sivilisasjonen etter en lang reise over tundraen. I 2015, reiste Arnesens oldebarn, Solveig Ovanger, for å besøke steder i Sibir der han hadde vært 135 år tidligere.

Løse tråder

Fortid møter framtid  -  Ved kunsthåndverker Ingrid Larssen og arkeolog Birgit Lund.

Den tekstile islandske nasjonalskatten «Alvekoneduken fra Bustarfell» fra 1600-tallet og sagnet om denne, er temaet i prosjektet LØSE TRÅDER med fokus på håndverket, fortellertradisjonen og det historiske. Kulturhistorien og det kunstneriske uttrykk flettes sammen.

Prosjektet er tredelt:  Arkeolog Birgit Lund har fordypet seg i historien om Alvekoneduken. Kunsthåndverker Ingrid Larssen har latt seg inspirere av håndverket og sagnet. Vopnafjords (Øst-Island) lokalhistorie er løftet fram ved at bygdas 5.klasse og elevenes bestemødre samarbeidet om det tekstile verket Fidrild.

Shibori containerverksted

Tekstilkunstnerne Ingunn Milly Hansen og Kari Elfstedt inviterer publikum til å delta i en kunstnerisk prosess.

Stikk innom og bli med på workshop med innføring i enkelte shiboriteknikker, står det i pressemeldinga.

Shibori en er tradisjonell japansk teknikk for å farge tekstil, hvor en former tekstilene og reserverer de mekanisk i forskjellige teknikker før de farges. Shibori har inspirert flere anerkjente norske tekstilkunstnere til å skape samtidskunst av høy kvalitet.

Raku Containerverksted

Keramikerne Marit Landsend og Grethe Winther-Svendsen inviterer publikum til å delta på Rakuverksted. Raku betyr nytelse/glede, og er en gammel brenneteknikk for keramikk som gir spontane og varierte resultater. Leira brennes opp til en temperatur på 800-950 grader. De keramiske objektene tas ut av ovnen mens de gløder. Med dette temperatursjokket starter glasuren å krakelere. Tingene kan tildekkes/legges ned i forskjellige brennbare materialer.

– Vi bruker ofte sagflis. Dette gjør at oksygenmengden mot godset påvirker de endelige fargene glasuren gir. Sot fra forbrenningen legger seg inn i godset og gir sort/grå farge.

– Vi håper å glede mange med fantastisk kunsthåndverk fra nord, sier regionleder, Rasmussen.