Det er Troms fylkeskommune som er vegeier og som finansierer dette prosjektet, Statens vegvesen bygger og utfører på vegne av fylkeskommunen.

Veien blir fysisk stengt rett etter den siste bebyggelsen på Sørrollnes og ved Storelva bru ved kraftverket på Ytre Forså. Nødvendig trafikk til og fra oppdrettsanlegget på Enkeltstein/Godvika opprettholdes. Det er ingen muligheter for omkjøring.

– Jeg er veldig glad for at dette prosjektet gjennomføres. Det er ei komplisert utbygging, og da er den eneste muligheten å stenge veien. De femti personene som bor på Sørrollnes blir veldig berørt av dette, men det gjelder egentlig hele befolkningen, sier ordfører i Ibestad kommune, Dag Sigurd Brustind.

Selv om omfanget av arbeidet tilsier at veien stenges fullstendig, stiller han seg positiv.

– Vi må utbedre veien, og da må vi ta belastningen, forklarer han.

Han sier at veien ikke er bygd for dagens kjøretøy, og dette ødelegger bilene.

– Veibanen går i oppløsning og på enkelte strekninger er det ikke asfalt, forteller Brustind.

Ordfører i Harstad kommune, Marianne Bremnes, forteller i likhet med Brustind at dette er et prosjekt som må gjennomføres, og trafikanter må være tålmodig.

– Det er absolutt behov for å gjøre noe med veien. Nå må man være tålmodig å se fremover til det er ferdig, sier ordfører Marianne Bremnes.

Hun er optimistisk på at det blir et godt sluttresultat.

– Både for harstadværinger og fastboende blir det bra, forteller hun.

Vegen stenger 4. april

Vegen stenges fra og med 4. april og fra denne dagen settes alternativ fergerute og skyssbåt i drift.

Hva skal gjøres?

Dette prosjektet er på ca. 1,3 kilometer og starter rett sør for Hamran og strekker seg fram til avkjørselen til Sørrollnesfisk. Det er et omfattende og komplisert arbeid som skal i gang. I tillegg til at det er bratt og trangt på stedet er det også en del steinur på oversiden av vegen, som blir utfordrende å sikre.

Arbeidet består i å bygge ny og bredere veg langs den eksisterende vegtraseen. Breddeutvidelsen vil normalt være på ca. 1,5 meter + grøfter. I tillegg blir det gjort særlige tiltak med tanke på stabilisering av veg og sikring i et ca. 220 meter langt område med steinur.

Ferge og skyssbåt

Det er etablert et midlertidig fergeleie på Breivoll og i hele byggeperioden vil ferga gå i en egen rute mellom Harstad, Sørrollnes og Breivoll. Det blir lenger seilingstid og færre avganger.

Oppdaterte fergeruter finner du på tromskortet.no.

Det settes også opp en egen skyssbåt mellom Sørrollnes og Breivoll i hele perioden. Ruter for denne finner du på tromskortet.no