Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) har allerede uttalt seg til Jernbanedirektoratet.

I forbindelse med deres operative behov vil jernbane i nord være ei alternativ transportåre som minsker sårbarheten.

– Transportkorridorene mellom Sør- og Nord-Norge er sårbare, spesielt i krise og krig. En overlegen fiende kan nekte oss fri ferdsel langs kysten og i luftrommet. En motstander kan også ødelegge sårbare punkter langs E-6, og i enkelte områder finnes det ikke omkjøringsveier, heter det fra FOH.

Les også: Hallo folkens - nå går toget!

Vil transportere

Videre vil Forsvaret bruke jernbanen til transport av gods både i fred, krig og krise. Behovet er primært på forsyninger og materiell, som vil toppe seg i forbindelse med øvelser. De regner nå på behovet, og vil komme tilbake til Jernbanedirektoratet med tall på dette.

– I krise og krig vil det tilsvarende behovet være meget stort, og denne jernbanestrekningen vil da være svært viktig for fremføring og understøttelse av norske og allierte styrker i Nord-Norge, heter det.

Vil ha trase til Harstad

FOH engasjerer seg også i trasévalget, og ber om traseen legges mest mulig inn i landet, men med sidespor til Harstad og Sørreisa. De foreslår losse- og lasteområder blant annet i Harstad havn, Evenes/Bogen kai og Narvik havn.

FOH kan ikke si noe om samfunnsøkonomisk nytte av banen, og vil heller ikke per nå si noe om viktigheten av Nord-Norgebanen opp mot andre samferdselsprosjekter.

Les også: Samlet fra Nordland for Harstad