Harstad: Hun har allerede rukket å bidra med 300 kroner til kommunekassa i form av en parkeringsbot. Men det blir mer. Fra høsten flytter Maria Utsi (33) med mann og to barn fra Vadsø til Harstad for å overta direktørstillingen for festspillene i Nord-Norge etter at Tone Vinje takker for seg ved utløpet av sitt åremål.

Målbevisst

– Jeg har alltid hatt et klart mål om å komme til Festspillene i Nord-Norge - som direktør, sier Maria Utsi, og forklarer: Jeg har alltid vært veldig opptatt av festspillene. Jeg har vært deltaker to ganger på Nordnorsk ungdomskulturfestival på 90-tallet, og gikk på videregående skole i 1997 her i Harstad. Da det skoleåret var ferdig tenkte jeg at en dag kommer jeg tilbake som festspilldirektør. Siden det så har det vært mitt mål. Så jeg har hatt et nært og bevisst forhold til festivalen.

Etablert

I mellomtiden har Utsi studert teatervitenskap i Bergen, jobbet som leder av Hermetikken i Vadsø, en utviklingsbedrift for virksomheter innen kunst, kultur og kunnskap, og hun har ledet Varangerfestivalen siden 2012. I tillegg sitter hun i styret til Hålogaland teater, styremedlem i Norsk Jazzforum og rådsmedlem i regjeringens bransjeråd for kulturnæringene. Og hun har funnet en mann og fått to barn som nå er tre og fem år.

Identitet

Opprinnelig kommer hun fra Austertana, i dag ei bygd med rundt 350 innbyggere i Tana kommune.

- Min bestefar var reindriftssame. Min onkel har overtatt, mens min far er skuespiller (Nils Utsi). Det var en oppvekst i skjæringspunktet mellom forskjellige verdener og kulturer. Det har på mange måter blitt min styrke og det som preger min identitet; det samiske, det sterke forholdet til bygda med samholdet, tryggheten og stabiliteten, nærheten til naturen og fortiden og kombinasjon med kulturell kompetanse og kapital fra familien. Den mosaikken av perspektiver er veldig viktig for meg, og er nok mitt fortrinn i dag. Det har gitt meg verktøy til å forstå og anerkjenne forskjellige innfallsvinkler og folk. Jeg tror og håper jeg er ganske raus når det kommer til forskjellighet. Det er viktig i denne jobben også.

Maria vurderte å søke direktørjobben forrige gang den ble lyst ut, men sto over.

Klar for jobben

– Denne gangen er jeg klar til å gjøre jobben. Den kommer i riktig livs- og karrierefase. Så jeg har kjempet hardt jobben det i denne prosessen. Jeg er ekstremt motivert og føler meg ikke «kavat» eller usikker. Jeg er helt klar, rolig og fokusert. Det kommer til å bli veldig bra, sier hun bestemt.

Tirsdag denne uka var hun innom festspillkontorene og traff den faste staben.

– Det var et høydepunkt. Bare det å komme inn i det flotte kontorlokalene med et romlig og godt fellesskap med luft hvor man har plass til både tanker og aktiviteter. Og de utrolig fine, åpne og rause folkene som tok meg vel imot. Jeg gleder meg til å starte jobben for fullt. Med den fantastiske staben og de rammene festspillene har, er potensialet til å skape bevegelser veldig stor.

I mellomtiden skal hun lede Varangerfestivalen i mål i august før hun flytter til Harstad. Men planer for festspillprogrammet 2016 surrer i hodet hennes allerede.

Nord

– Det er viktig å si at jeg skal skynde meg langsomt. Jeg skal ikke kaste rundt umiddelbart på noe som helst. Men det er viktig at Festspillene skal både profilere, utfordre og provosere nordnorsk kulturliv - men også reflektere kulturlivet i landsdelen. Det kommer jeg til å fokusere på i 2016. Jeg ønsker meg en sterkere satsing på nord. Jeg ønsker meg flere egenproduserte prosjekter og fortsette med å utforske nye visningssteder. Så tenker jeg å satse mer på visuell kunst, mer dans, teater og bredere kunstneriske uttrykk; med andre ord mer av det som ikke er musikk. Vi må finne den balansen mellom smalt og bredt der det ene muliggjør det andre. Det er også uhyre viktig at vi tydeliggjør at vi er de nordnorske festspillene. For det er festspillenes rolle og posisjon i nord som er min kjepphest. Vi er i en brytningstid hvor det er mye press fra mange kanter og det skjer store endringer. Da blir spørsmålet hvordan klarer vi som bor her å finne en vei videre som involverer og inkluderer - og ikke minst eies og ledes av folkene her i nord.

Førersetet

Hun legger ikke skjul på at det blir utfordrende - og avgjørende hvordan man gjør det.

- Kunst og kultur må spille en viktig rolle som reflekterer og stimulerer de prosessene. Der skal festspillene være i førersetet.

Maria Utsi har sittet i førersetet før. Da dramalinja på videregående skole ble flyttet fra Tromsø til Harstad første gang i 1997, startet hun og medelever en protestaksjon som skapte gjenklang langt inn i de skolepolitiske gangene. Hun var selv med på flyttelasset i 1997, og var sterkt medskyldig i at linja ble flyttet tilbake til Tromsø året etterpå.

- Teatermiljøet var sterkt i Tromsø, og vi så ingen god grunn til å flytte det. Og vi ble hørt.

Nå skal hun være like tydelig på Festspillene i Nord-Norges vegne.

- Det er den viktigste kulturinstitusjonen i nord, og jeg vil jobbe hardt for å styrke den posisjonen.

urbant: - Harstad har et strålende mat- og café-tilbud. Jeg stortrives allerede, og kommer til bruke tilbudene flittig, sier Maria Utsi. Foto: Øivind Arvola Foto: Øivind Arvola