Ole-Jonny Korsgaard har lite til overs for oppslagene i Harstad Tidende om butikker som flytter ut av sentrum og meldinger om lavere omsetning i enkelte forretninger. Dette er voksesmerter, sier han og ber avisen og folk ellers om å se lengre fram i tid.

– Vi må ikke glemme målet. Reisen kan være vanskelig, og det røyner på for veldig mange akkurat nå, men til slutt blir det kjempebra, sier lederen av Harstadregionens næringsforening.

Korsgaard oppfordrer folk til å se på alle de positive tingene som er i ferd med å skje i Harstad: Verkstedindustrien blomstrer, Harstadpakken skaper mye aktivitet på veien mot bedre veier, frivillige skaper arrangement som Ilios, Bakgården, NM i idrett, Norgescup på ski og håndball- og fotballturneringer.

- Det bygges et flott havnebasseng, Statoil kommer snart nærmere sentrum og vi har store kjøpesenter som vil tiltrekke folk i regionen, sier han videre.

Mye positivt

Lederen av næringsforeningen tror folk utenfor bomringen etter hvert vil strømme til.

– Det hjelper ikke å svartmale og vi må slutte å snakke ned sentrum. Det er så mye positivt som skjer, og det må jeg minne meg selv og andre om når Harstad Tidende skriver negative saker.

Fra kontorvinduet ser Korsgaard den nye sjøfontenen, Seilsbanes seil, og kaller det et eksempel på lokal skaperkraft som gjør Harstad mer severdig.

Samarbeider godt

Flere aktører har pekt på nødvendigheten av økt samarbeid i sentrum for å skape mer aktivitet og attraktivitet. G-Sports regionsjef, Carlings’ salgsdirektør for Norge og kjøpesentersjef Lars Holst-Roness i Amfi Kanebogen er blant dem som tidligere har uttalt at næringslivet i sentrum må snakke sammen i større grad enn i dag.

Korsgaard er overrasket over kritikken.

– I løpet av det siste året har vi hatt over 20 møter om sentrum og aktiviteter. Det gjelder alt fra prosjektet Julefryd til vinter-Harstad og aktiviteter sammen med Hinnøyfestivalen.

De aller fleste butikkene i sentrum er allerede med i samarbeidet, sier Korsgaard.

For å holde god aktivitet i byen oppfordrer Korsgaard folk til å bruke sentrum.

– Vi må være flinke til å bruke byen og fremsnakke den. Det er også viktig å beholde trua på at vi kommer gjennom denne perioden. Da får vi den byen vi ønsker oss.