Planene for utbyggingen av Evenes er nå kvalitetssikret eksternt.

- Her bekreftes departementets planer og kostnadsvurderinger. Det er ikke kommet frem store avvik i kvalitetssikringen, og derfor mener jeg at beslutningen som Stortinget fattet i 2016 står seg, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen i pressemelding.

Han orienterte torsdag Stortinget om konseptvalgutredningen for Evenes og den eksterne kvalitetssikringen av denne.

Gode beregninger- Konseptvalgutredningen og rapporten fra ekstern kvalitetssikrer bekrefter viktige forutsetninger som lå til grunn for regjeringens anbefaling og Stortingets vedtak om å etablere Evenes som hovedbase for maritime patruljefly (MPA). Ekstern kvalitetssikrer har ytterligere gått gjennom beregningene og vurderingene i konseptvalgutredningen. Resultatene bekrefter våre vurderinger, sier Bakke-Jensen.

- Utbyggingen av Evenes vil skape positive ringvirkninger i og utenfor Ofoten-regionen, og jeg er trygg på at beslutningen er til det beste for forsvarsevnen. Samtidig vil jeg understreke at tid er en kritisk faktor i det videre arbeidet. Evenes skal være klar for operasjoner med kampfly allerede i januar 2022, og for maritime patruljefly bare et halvt år senere. Det betyr at vi fremover må konsentrere oss om å bygge ut Evenes slik at basen er klar for operasjoner i tide.

Den eksterne kvalitetssikringen er foretatt av Oslo Echonomics og Atkins. Ifølge pressememdlingen fra departementet støtter de nå departementets anbefaling, og at deres planer og kostnadsvurderinger bekreftes.

Konseptvalgutredningen anbefaler et konsept for lokalisering av operative flater, bygg og anlegg på Evenes flystasjon. Forsvarsdepartementet har, med støtte og innspill fra Forsvaret, Forsvarsbygg og Avinor, kommet frem til et konsept som ivaretar aktørenes behov, og som økonomisk er i tråd med kostnadsnivået som lå til grunn for vedtaket.

Anbefalt konsept Konseptet som anbefales innebærer at NATO Quick Reaction Alert (QRA) med kampfly etableres sentralt på østsiden av rullebanen i eksisterende shelter, og maritime patruljefly (MPA)-virksomheten etableres på vestlig side og i den sørlige enden av rullebanen. Luftvernets behov for fasiliteter baseres i stor grad på gjenbruk og tilpasning av eksisterende fasiliteter.

- Anbefalt konsept innbefatter omfattende beskyttelses- og sikringstiltak, nye boliger, forlegninger og forpleinings- og velferdstilbud. Videre er etablering av informasjonsinfrastruktur og fornying av drivstoffanlegg inkludert. Kapasiteten for mottak av allierte styrker på Evenes opprettholdes på dagens nivå, men konseptet er skalerbart og fleksibelt, ved at det er identifisert konkrete muligheter for ytterligere utvidelse av kapasitetene hvis behovene skulle endre seg, heter det fra departementet.

Kvalitetssikringen skal ifølge departementet bekrefte at det er nok plass for videre utvikling, samt at alle alternativene utgjør en bedring for miljøet sammenlignet med dagens situasjon.

- EKS og konseptvalgutredningen har sammenfallende basiskostnader for de ulike alternativene og investeringene som skal gjennomføres, skriver departementet.

De mener dette bekrefter soliditeten både til konseptvalgutredningen og tallene som lå til grunn i langtidsplanen. Dermed bekreftes også viktige deler av det beslutningsgrunnlaget som ble fremlagt for Stortinget våren 2016 og som Stortinget la til grunn da de besluttet å etablere de nye P-8 maritime patruljeflyene på Evenes.

Men det skal også være noen forskjeller mellom konseptvalgutredningen og ekstern kvalitetssikrers rapport.

- Men ingen er av en slik karakter at det påvirker anbefalt konsept, heter det videre fra departementet.

I kvalitetssikringen påpekes det at det i konseptvalgutredningen er tatt med kostnader som allerede inngår i andre prosjekter, noe som gir feilaktige nåverdi-tall. Videre fremkommer det at EKS, med utgangspunkt i de samme basiskostnadene, har lagt til grunn noe større usikkerhet i sine beregninger av planrammer. Dette handler i hovedsak om ulik vurdering usikkerheten knyttet til markedet. EKS planlegger derfor med et 6-7 prosent høyere kostnadsnivå enn hva konseptvalgutredningen legger til grunn.

Forsvarsdepartementet legger til at tallgrunnlaget og beregninger i konseptvalgutredningen, er utført med basis i Forsvarsbyggs erfaring og kunnskap om markedet og tilsvarende byggeprosjekter, herunder erfaringer fra den pågående etableringen av kampflybasen på Ørlandet.

Les også: Utbyggingen av Evenes er en gavepakke

Les mer: Jeg bruker ikke energi på disse påstandene fra Vesterålen