Den nye butikken gir inntrykk av å være «luftig» og mer oversiktlig sammenliknet med den gamle der det raskt dannet seg kø.

Butikksjef Sisilja Viksund og hennes medarbeidere har den siste tida hatt det travelt med å få butikklokalet klart til chartersesongen starter.

Moderne og fuksjonell

– Vi har egentlig revet ned hele den gamle butikken og så bygd den opp igjen. Veggene er malt, nytt golv er lagt, og ny innredning er på plass for å gjøre den mer moderne og funksjonell. Arealet er det samme, men vi har gjort en del endringer som har ført til at vi har fått bedre plass.

Veggen til det gamle tobakksrommet er revet og disse varene er flyttet til et skap ute i butikken. Vi tror at de forandringene som vi har gjort vil føre til at kundene nå får en mer attraktiv butikk å handle i. I tillegg til at vi har forandra butikklokalet, har vi også spisset sortimentet ved at vi nå satser mer på en del lokale produkter. Blant annet fører vi nå øl fra Skavli Brygghus og sterkere drikkevarer fra verdens nordligste destilleri som er Aurora Spirits i Lyngen.

Helgetur

Blant passasjerene som stakk innom taxfree-butikken like etter at den hadde åpnet, var to damer fra Øksnes. Betty Pedersen og Karin Nilsen skulle til Krakow på helgetur, og de benyttet anledninga til å kjøpe litt hudpleieprodukter på Evenes.

– Vi har reist til utlandet fra Evenes mange ganger, og vi har erfart at det raskt dannet seg køer ved kassene. Nå har de plassert kassene på en annen måte, og det vil nok redusere køene. Ellers synes vi den nye butikken ser oversiktlig og innbydende ut. Så får vi se hvordan det fungerer når vi kommer tilbake, for det er jo på returen at folk handler mest.

Tidligere ble det ofte trangt mellom reolene når charterturistene strømmet inn i butikken, og det håper butikksjefen vil endre seg.

Klikk & hent

– Den store ilddåpen får vi først når det første utenlandsflyet lander på mandag. Da får vi se hvor det danner seg kø, men vi tror at vi har fått en god løsning som gjør at turistene skal få en god opplevelse når de kommer hit for å kjøpe taxfree-varer. Vi som har jobba med dette er kjempestolt over den nye butikken, og vi håper at den faller i smak hos kundene. I løpet av den neste måneden starter vi med det vi kaller «Klikk & hent». Det vil si at kundene bestiller varene på nettet, slik at de bare kan komme hit og plukke opp posene med varer og gå i kassa og betale. Den nye måten å handle på vil også føre til at det blir mindre kø.

TRE STOLTE DAMER: Lufthavnsjef Anne Britt Bekken (til venstre), leder for administrasjon og forretningsutvikling Monica A. Gundersen og butikksjef Sisilja Viksund ønsket kundene velkommen til den nye butikken. Foto: Per Jan Pedersen
KRAKOWFLYET: Betty Pedersen (til venstre) og Karin Nilsen fra Øksnes syntes den nye butikken så innbydende ut da de sjekket utvalget av hudpleieprodukter før de satte seg på flyet til Krakow. Foto: Per Jan Pedersen