For første gang forteller den erfarne ribbåtsjåføren hva som skjedde den fatale torsdagen i februar i år.

– Seilet var montert noen få måneder tidligere og det var ikke i min bevissthet da vi nærmet oss land. Hadde vannsøylen vært på ville situasjonen vært en helt annen. Jeg så ikke noe lys fra fundamentet, sier han.

Mannen vil ikke stå fram med navn og bilde, men han vil likevel fortelle hva som skjedde, for han springer ikke fra ansvaret.

– Den 16. februar er den verste dagen i mitt liv. Det er så ufattelig. Jeg, som alltid har vært opptatt av sikkerhet, er den som skal oppleve dette. Jeg må leve med det resten av livet, og tar det hele og fulle ansvaret. Som fører har jeg alt ansvaret, og det springer jeg ikke fra, sier han.

Tilbake i arbeid

Over alt annet er det bare én ting som har vært viktig for mannen, og det er at ingen turister ble hardt skadd.

– Jeg er bare så utrolig glad for at det gikk bra med alle. Jeg fikk den verste smellen, men er tilbake i arbeid, sier han.

Han forteller at alt av sikkerhetsrutiner ble gjennomgått som som vanlig før den aktuelle turen. Været var flott og stemningen var god blant passasjerene.

– Sikkerhet har alltid vært det viktigste for eierne Oddvar Bremseth og Johan Bjørnnes. Det ligger i bedriftens skjel, så derfor er en slik ulykke helt utenkelig, sier han.

Var konsentrert

Denne dagen var det to båter som gikk ut med britiske turister.

– Det var en veldig flott tur. Vi hadde vært ute i tre timer og alle var veldig fornøyde. Men så skjer det som ingen i sin villeste fantasi trodde var mulig. Jeg var veldig konsentrert om kjøringen, og planla ferden lang vei forover. Jeg var ikke opptatt med noe annet enn å styre riben trygt mot land. Seilet fanget ikke min oppmerksomhet. Den siste tanken jeg husker er at jeg skal senke farten for å ta ut ekstra sikkerhetsmargin til makkerbåten som lå foran, sier han.

- Det neste husker er at jeg ligger i sjøen og føler jeg skal dø.

Den erfarne båtføreren skjønner ikke hvorfor han ligger og flyter i havet.

Den andre riben i følget bråvender og kommer til unnsetning.

– Jeg blir redd, og klarer å løfte en arm. Det reddet trolig livet mitt, for på den andre båten trodde de jeg var død, men da de så armen min fikk de meg raskt opp i båten, sier han.

Føreren forteller at hodet smalt i konsollen på riben og slo ham bevisstløs idet han ble kastet opp i luften.

Ribføreren ble raskt plukket opp og transportert til UNN Harstad, og derfra til Tromsø. Det ble konstatert hjerneblødning, og han hadde svelget en hel del sjø. Mannen ble liggende i fem døgn i Tromsø.

Takker hjelpemannskap

I dag berømmer han alle som deltok i redningsaksjonen, og han er imponert.

- Jeg fikk den best mulige hjelpen i alle ledd, og det gjør at jeg allerede nå er tilbake i full jobb, sier han.

– Vi er heldig som bor på en plass med så mange dyktige fagfolk. Både de ansatte på sykehuset og hos politiet var utrolig flinke. Hele min familie fikk utrolig god og riktig hjelp, sier han.

Han er ilagt et forelegg på 15.000 kroner av politiet, noe han regner fullstendig underordnet i saken.

– Forelegget godtok jeg uten betenkning.

Skader: Fundamentet til «Selsbanes seil» fikk skader da en rib fra BB Touring kolliderte 16. februar 2017. Arkivfoto Foto: Frank R. Roksoy