De mener måten selskapet opptrer på er sterkt kritikkverdig, og viser med all tydelighet at de utnytter sin tilnærmede monopolsituasjon i landsdelen på verst tenkelig måte.

Mildt sagt svært skuffet

– De fører rett og slett hele regionen bak lyset. Kun kort tid etter at Framneslia i Narvik ble lagt ned, og selskapet lovte å overføre rutene derfra til Evenes, velger de ved første anledning å kutte rutene som passer næringslivet best.

– Det betyr at vi nå er tilbake til der vi var før Framneslia ble nedlagt. Vi er mildt sagt svært skuffet over Widerøe, som i dette tilfellet gir med to fingre og tar tilbake med to hender, sier Bremnes og Korsgaard.

4000 tur/retur

– I tillegg har de skrudd opp prisene til et nivå som ikke er til å tro. Jeg reiste nylig til Bodø og betalte 4000 kroner tur/retur, sier Korsgaard og viser HTs utsendte et priseksempel som viser at den samme kostnaden ville påløpt dersom man skulle reist til Bodø uansett ukedag denne uken.

– Dette tyder etter mitt syn på at Widerøe skor seg på rutene i Nord- Norge, som de har så godt som monopol på, sier Korsgaard.

flyr over: Fra desember kutter Widerøe to avganger fra Evenes til Bodø. Foto: Widerøe

Livsnerven i lufta

Begge lover kamp for å hindre at dette rutekuttet blir realisert.

– Vi vet at Narvik-miljøet har kontakt mot Nordland fylkeskommune. Vi kommer til å ta kontakt med Troms fylkeskommune for sammen å utøve press mot Widerøe.

– Tar egentlig Widerøe sitt samfunnsansvar på alvor. De er på mange måter livsnerven i lufta for landselen, på samme måte som Hurtigruta er det langs kysten.

– Slik de opptrer nå er det utvilsomt til stor skade for næringslivet i den tettest befolkede regionen i Nord- Norge, sier Bremnes og Korsgaard som ikke kjøper argumentet fra selskapet om for lav kabinfaktor som årsak til kuttene.

Sterkt kritikkverdig

– Dette kan umulig medføre riktighet. Vi har begge reist flere ganger med de rutene som nå forsvinner, alle gangene med tilnærmet fulle fly. Med de prisene de opererer med må ingen fortelle oss at disse rutene ikke er lønnsomme, sier de.

– Det er også sterkt kritikkverdig at selskapet overhodet ikke har vært i dialog med noen før de tar disse kuttene. Dette er en høyst spesiell måte å utøve sitt monopol på, sier de to.

– Vi får vel heller gå til Ola Giæver i Fly Viking og høre om de kan være interessert i å ta opp igjen sine flyginger på Evenes. Det er kanskje det som skal til for at Widerøe igjen kommer tilbake, sier Bremnes og Korsgaard retorisk.