Multiconsult gjennomfører undersøkelsene nå både på vei og i terreng, på vegne av Statens vegvesen. Selskapet har varslet både Tjeldsund og Lødingen kommuner om graving.

– Det er supplerende grunnundersøkelser som har pågått og vil fortsette nå til vinteren, sier Reidar Johansen, prosjektleder for E10 i Statens vegvesen.

Grunnboring

Fram til reguleringsplanen for Hålogalandsvegen ble vedtatt i juli i år, gjorde man grunnundersøkelser slik at Statens vegvesen kunne stadfeste byggbarheten. Nå fortsetter arbeidene, som dreier seg om grunnboring og prøvetaking blant annet der man vil etablere rigg og deponiområder.

– Noe er egnet for å gjøres om vinteren, men i hovedsak er sommerhalvåret best for undersøkelsene. Men for eksempel i typiske myrområder der man vil etablere rigg og deponiområder, så er områdene best egnet for undersøkelser senhøst eller vinter, sier Johansen.

Fortsetter i 2018

Statens vegvesen venter på endelig detaljbudsjett på nyåret, før de vet mer om hvor mange penger som settes av til videre grunnundersøkelser for 2018. Byggestart er foreslått til 2021 av Statens vegvesen, i forslaget til handlingsplan som nå er på høring.

Områdene man gjør undersøkelser i nå er i parsell 6-7-8, som strekker seg fra Lødingen og inn i Tjeldsund kommune.

Bakgrunn

Strekningen E10/rv. 85 fra Tjeldsund via Gullesfjordbotn til Langvassbukt er den første såkalte OPS-strekningen på 82 kilometer, som skal bygges i den kommende perioden av Nasjonal Transportplan (NTP) fra 2018-2029, med oppstart i den første perioden 2018-2023.

Den 82 km lange strekningen er besluttet bygd først fordi den eliminerer flaskehalser som for eksempel stigningene ved Tjeldsund bru og Kåringen, samt at den gir størst samfunnsnytte og en innkorting på om lag 40 minutter fra Sortland til Tjeldsund bru.

Hålogalandsvegen E10 har en ramme i NTP på 8,4 milliarder kroner for OPS-prosjektet.