Det er Troms fylkeskommune som er vegeier og som finansierer prosjektet, og Statens vegvesen er byggherre.I forbindelse med Bjarkøyforbindelsene skal det bygges fire bruer i ulik lengde. Oppdraget ble lagt ut tidligere i sommer og innen fristen var det kommet inn fem tilbud. Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Les også: Bjarkøyforbindelsen blir ikke ferdig før sommeren 2018
Alle summene er eks. mva. og summene skal nå kontrollregnes før entreprenør velges og det blir signert kontrakt.
Entreprenør | Tilbud eks. mva. |
LNS/PORR | 229.280.220,79,- |
Aarsleff AS | 260.901.573,60,- |
Veidekke ASA | 258.938.124,- |
NCC | 269.274.537,63,- |
Implenia Norge AS | 223.851.928,- |
Arbeidet starter etter planen i løpet av vinteren 2017.
De fire bruene skal bygges i sammenheng med sjøfyllingene på totalt 900 meter, som legges ut mellom Grytøy og Sandsøya. Sammen skal dette utgjøre forbindelsen mellom de to øyene.
Les også: Bjarkøyforbindelsen vil trolig koste over én milliard
Til sammen skal det bygges fire bruer:
Tjeldevikbrua – 44 meter
Dynabrua - 66 meter
Hjellnesbrua – 66 meter
Sandsøysundbrua - 305 meter