Bompenger er i utgangspunktet tung å svelge for mange harstadbilister. Bedre blir det ikke av å få en faktura som mildt sagt er krevende å forstå og kontrollere.

Derfor tar det heller ikke lang tid før kommentarfeltene på sosiale medier fylles opp med spørsmål, frustrasjon og tidvis ramsalt kritikk. Det er åpenbart vanskelig å forstå hvorfor man blir fakturert for 66 passeringer og 713 kroner når det så klart og tydelig er uttalt at det skal være et tak på 60 passeringer og 648 kroner per måned per bil.

Uforståelig praksis

Bompengeselskapet har etter beste evne forsøkt å forklare en uforståelig praksis der fakturaperioden kan strekke seg inn i to måneder, mens maksantallet på 60 passeringer telles fra første til siste dag i kalendermåneden. Dermed oppstår det et meningsløst misforhold.

Det er ikke noe å si på at forvirringen er komplett og at temperaturen er høy på Facebook. Tydeligere kan ikke bekreftelsen være på at bompengeselskapet har en betydelig forklaringsutfordring og et informasjonsproblem. Et problem som har én enkel løsning: Bilistene faktureres for passeringer i kalendermåneden. Da kan regningen aldri overstige 60 passeringer og 648 kroner. Det gir forutsigbarhet og større trygghet i den forstand at det blir enklere å kontrollere.

Bompengefinansiert veiutbygging i Harstad har vært omstridt fra dag én. Og mindre betent ble ikke saken da kommunestyrets nei-flertall i desember 2011 ble snudd til et ja-vedtak et drøyt år senere. Etter anleggsstart har skepsis, misnøye og kritikk nådd nye høyder som følge av kostnadssprekk og uforutsette komplikasjoner. Det siste man da trenger, er en innkrevingspraksis som ikke har brukernes tillit.

Viktig med åpenhet

Harstadpakken er nødvendig, blant annet for at byen skal være rustet til å møte de trafikale utfordringene som nødvendigvis vil komme. Det lar seg også forsvare at brukerne må være med på spleiselaget. Uten det ville prosjektet neppe latt seg gjennomføre. I alle fall ikke så raskt.

Historien viser at Harstadpakken for alltid vil være omdiskutert. Desto viktigere er det med åpenhet og et innkrevingssystem der folk ser og forstår hva de betaler for.