Skrevet av Stine Mari Langstrand

Jeg kommer fram til Nexø 21. juni og solskinnøya Bornholm bader i nydelig oransje kveldssol. Åkrene svaier i den milde brisen og alle vindmøllene snurrer iherdig rundt overalt og jeg synes det er svært idyllisk her.

Jeg skal besøke de to glassblåserne, Lene Dahl Jacobsen og Tobias Sode. Det er nemlig en uke igjen til de skal åpne et glasstudio her på øya og ovnene går hele døgnet. De er begge spente på om de skal klare å bli ferdige til åpningen.

Lene ble født i Harstad i 1980 og vokste opp i Blåbærhaugen og gikk på Harstad barneskole. Hun hadde stor interesse for kunst og kultur og i venninnegjengen hennes har de fleste valgt å bli kunstnere. I 1999 begynte Lene på Engelsholm Høyskole på Jylland i Danmark og det var nok her hun bestemte seg for å bli glassblåser. Hun traff Tobias da de begge studerte ved Glasskolan i Kosta i Sverige. Etter at de var ferdige her, reiste de begge på inspirasjonstur til Frankrike for å besøke en glasskole og se glasskunstnere jobbe og der ble de kjent med flere andre, unge glasskunstnere.

Tobias Sode og Lene Dahl Jacobsen jobber i studioet med nye glassprodukter. Foto: Stine Mari Langstrand

Etter dette flyttet Lene og Tobias til havnebyen Ebeltoft i Danmark for å jobbe hos kjente glasskunstnere som Finn Lynggaard (en av grunnleggerne av Glassmuseet Ebeltoft) og Tobias Møhl. Her ble også deres første barn født. Etter et års tid flyttet de til «kunstnerøya» Bornholm.

Tobias er nemlig oppvokst her på øya i byen Svaneke og faren hans er glasskonservator og jobber med historiske funn og lager rekonstruksjoner av smykker og glass til museer. Tobias har vokst opp med glassblåsere rundt seg og jobbet i glassblåseri allerede da han var 13 år.

For 7 år siden og 3 barn til, kjøpte Lene og Tobias en gård fra 1905 med stor tomt, hus og hage og et stort gressfrøtørkelager og de har siden pusset opp og renovert for å gjøre klart til å starte for seg selv. Gården ligger rett ved den en kilometer lange Balkastranda.

Lene sier at det er et evighetsprosjekt de har kjøpt, men det er god plass til både utstilling, utsalg, verksted med 5 ovner og et stort lager. I hovedhuset bor de selv og 4 barn i alderen 8-18 år.

Glasstudioet skal hete GLØD og navnet kan vi jo både relatere til de glødende glassovnene i verkstedet og ikke minst pasjonen de begge har for yrket sitt. De har begge drømt om og jobbet for å få til dette i mange år og neste uke skal det altså endelig skje, men det mye som skal på plass før åpningen.

Ute skinner sommersolen, ungene er på skolen og her inne på verkstedet brenner ovnene og svetten renner ned pannen på de to kunstnerne der de jobber iherdig fram mot åpningen. Det er utrolig fascinerende å se hvordan det glødende glasset blir til flotte kunstverk og det er tydelig at de begge synes dette er gøy og tonen dem imellom er lett. Latteren sitter løst og de tar seg tid til å fortelle og vise meg hvordan ting fungerer, men det er intenst nå siste uken.

Lene og Tobias sier at det er en lang prosess før man går igang med å lage selve produktet/verket. Og det er det virkelig: For det første tar det 3 dager bare å varme opp ovnen! Og det er fordi det må gå langsomt, ellers kan innmaten i ovnen gå i stykker. Så skal man smelte sand, noe som tar omtrent et døgn. Da er vi allerede opp i 4 dager uten produksjon og det er et vanvittig energiforbruk. Etter dette kan de begynne å trekke glasstenger, og dette gjør man kontinuerlig så man har noe å jobbe med og da først er de klare til å begynne med produksjonen. Og det er virkelige et kunsthåndverk. Alle produktene er unike og det vil være forskjeller når de er ferdige.