Motto: Når det blir krevet Foto: Øivind Arvola

«Når det blir krevet», står det på våpenskjoldet til Evenes Flystasjon. Det henger på vaktbua ved innkjørselen til leiren; en leir som i 1999 ble pakket ned, gjemt bort og kun hentet frem når man trengte den, eksempelvis på øvelser. Nå er det andre tider og nye krav.

Endringer

Plasseringen er fortsatt like strategisk god som da NATO og Forsvaret på 1970-tallet valgte å forlenge flystripa og bygge opp en flystasjon med hangarer, flybunkere og fjellanlegg for jagerfly og helikoptre her. Den var fra 1979 først underlagt Bodø flystasjon; så fra 1988 en selvstendig flystasjon.

På det meste var det opp mot 300 mann stasjonert på Evenes. Men etter hvert endret forsvarspolitikken seg, og Evenes flystasjon var ikke krevet. De ansatte, både sivile, militære og meinge, forsvant. Bortsett fra to. En av den var Arne Bakkland (59). – Siden 2001 har Arne Bakkland vært eneste offiser på Evenes flystasjon. Derav kallenavnet «Air Force One»

.

Air Force One - Også kjent som Arne Bakkland Foto: Øivind Arvola

First lady

– Det kallenavnet fikk jeg av noen amerikanske soldater som var her i 2002. De fleste av dem hadde et kallenavn, og mente jeg måtte ha et. Etter hvert ble det slik at de fleste som har hatt noe med Evenes flystasjon å gjøre vet hvem «Air Force One»er. Det er mer kjent enn Arne Bakkland, sier han og ler. Og siden han har med seg Mai Britt Mathiassen som sivilt ansatt, var det helt naturlig at hun fikk kallenavnet «First lady».

Terminalarbeid

Forsvaret har beholdt Evenes som terminal, og det er i hovedsak det Bakkland har jobbet med. Han er egentlig stasjonert på Bardufoss flystasjon, og har pendlerstatus, men er ofte på Evenes. Her har han tatt i mot utenlandske soldater, kongelige, VIP-er og ikke minst politikere, rådgivere og utredere som har ønsket å ta flystasjonen nærmere i øyesyn, etter at det plutselig ble aktuelt å ta den i bruk igjen.

Det er plass til 36 jagerfly på Evenes. Foto: Øivind Arvola

–Den er i overraskende god stand, og det er godt med plass her, sier han i det vi kjører rundt inne i leiren. Han legger til at det er nesten hundre tusen kvadratmeter bygningsmasse innenfor leirgjerdene.

Øvingsstasjon

Etter den opprinnelige planen, ble Evenes bare halvveis oppbygd. Stasjonen har eksempelvis aldri hatt faste fly stasjonert her. Det var en gang snakk om at AWACS-flyene (Airborne Warning and Control System) skulle ha base her, men det ble det aldri noe av. Flystasjonen forble en øvings- og beredskapsbase.

Milliardinvestering

Det er allerede brukt milliardbeløp på flyplassen, og mye skal gjenbrukes. Det er bygget sheltere for 36 jagerfly, det er tankanlegg, verksted, kantine, befals- og mannskapsmesse; og det er bygget et eget atomsikkert krigshovedkvarter i fjell her. Selve flystripa er 2,8 kilometer lang, og har en taksebane ved siden av.

Foto: Øivind Arvola

–I tillegg er det ganske kupert her, så støyen fra flyene blir absorbert bedre her enn på flate omåder, som Bodø og Andenes, sier han.

Det er noe av grunnen til at nettopp Evenes ble valgt som fremskutt base. Den var lenge aktuell som hovedbase for jagerflyene, men kompliserte innflygningsforhold fra begge sider av rullebanen gjorde at Ørlandet stakk av med seieren den gang da.

800 avganger

Til neste år får det norske Forsvaret sine tre første F-35 til Norge. I løpet av 2019 skal flyene være operative, og i 2025 skal de ha full operativ evne.

Foto: Øivind Arvola

Planen å stasjonere 3-4 av de nye jagerflyene på Evenes med 15 minutters beredskap fra rundt 2020. I tillegg er planen at rundt ti prosent av utdanningen til piloter og bakkemannskap skal skje her.

Forsvaret har beregnet nesten 800 avganger i året når aktiviteten er på topp. Og det er før de marine overvåkningsflyene er tatt med. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Disse skal i utgangspunktet innfases på Evenes i perioden 2020–2023. Hvor mange slike fly det blir, er ukjent.

Pensjonist

Det er foreløpig usikkert hvordan stasjonen skal organiseres videre, men det kommer nok raskt på plass.

– Det mangler jo sårt en sjef her nå, så jeg har tatt den rollen sier han og ler. Men det varer ikke så lenge. Til neste år er Bakkland pensjonist. Men han er fristet til å fortsette.

– Det er jo også synd at jeg begynner å bli såpass gammel, for med denne utviklingen er det fristende å bli her, sier han, og legger til: Jeg har aldri trodd at flystasjonen skulle legges helt ned, men at det skulle bli så stor utbygning, hadde jeg aldri trodd.