Oberst Aage Longva er stasjonssjef for Ørland flystasjon. Ordet «Hoved» er forsvunnet foran flystasjon, etter at Bodø i fjor høst ble underlagt Ørland og stasjonssjef Longva. I forrige uke fløy han opp med F-16 for å møte forsvarsministeren, og fikk en omvisning og statusrapport på stasjonen samtidig. Longva blir nemlig også sjef for den fremskutte operasjonsbasen på Evenes som skal huse to kampfly. De skal stå i konstant beredskap og hurtig kunne settes inn ved behov for kontroll av luftrommene i nordområdene.

To jagerfly av typen F-16 på Evenes flystasjon.

Klar til strid

I forbindelse med omorganiseringen i luftforsvaret er nå all kampflyaktivitet samlet under navnet 132 luftving. Mottoet er «Klar til strid».

- Mottoet er knyttet til den nye basen og aktiviteten ved fremskutt base i nord, som alltid skal være klare til strid. Det skal være et kamprop, sa Longva til avisen Fosna-Folket i høst.

15 fly samtidig

Basen på Evenes rigges slik at den kan støtte operasjoner med inntil 15 fly samtidig.

Evenes skal være i stand til å støtte operasjoner, øvingsaktivitet og QRA-oppdrag med F-35 så snart det nye jagerflyet overtar rollen fra dagens F-16 i Bodø. Dette er foreløpig beregnet til 2021–2022. I tillegg kommer de maritime overvåkningsflyene fra Andøya.

November

Norge skal etter planen kjøpe 52 femtegenerasjons kampfly av typen F35A Lightning II, som erstatning for F-16. De første norske flyene er allerede levert. De er stasjonert ved Luke Air Force Base i Arizona der de brukes til utdanning av blant annet norske piloter. I år kommer de tre første kampflyene av den nye generasjonen til Norge. 10. november er datoen; ikke tilfeldig valgt kanskje; da dette var datoen Luftforsvaret blir opprettet som egen våpengrein i Forsvaret. Tidspunktet for ankomst er noe senere enn det som er blitt antydet tidligere. Men det har lite å si for Evenes.

Krigsbase

Jagerflysjefen er godt kjent på Evenes.

– Jeg har vært på øvelse her med F-16 på slutten av 1980-tallet. Det er mye hyggelige folk rundt her. Vi bodde i Harstad den gangen, men Evenes har sin sjarm. I den tiden husker jeg det som veldig bra å være her, sier Longva. Han tror det blir like bra i tiden fremover.

– Dette blir vår krigsbase i nord. Det skal være en robust base som vi skal beskytte godt.

Raskt

To fly skal stå i beredskap for rask inngripen. Det beregnes rundt 22 personer for å holde kampflyene i beredskap. Hvor mye mer aktivitet som blir lagt til Evenes, er for tidlig å si. I stortingsvedtaket fra 2012 er det lagt opp til at ti prosent av jagerflyaktiviteten skal forgå utenfor Ørlandet.

Internasjonalt

Jagerfly over Evenes flystasjon. Foto: Øivind Arvola

– Vi kommer til å bruke de nye jagerflyene på samme måte som F-16 med tanke på oppdrag; både til utlandet og til Evenes. Men det er hit jeg ser for meg at vi legger den største delen av det som ikke skal skje på Ørlandet. Vi kommer hit for å trene og øve. I tillegg kommer det nordiske samarbeidet NORDEFCO; (et nordisk forsvarssamarbeid som inkluderer Norge, Sverige, Finland, Island og Danmark) til å bli lagt hit når flystasjonen i Bodø legges ned.

Tidlig i prosessen

Foreløpig er det for tidlig å si hvordan den endelig organiseringen blir. Stortinget bestemte i høst å overføre de maritime overvåkingsflyene og aktiviteten fra Andøya til Evenes.

– Vi må se på størrelsen på flystasjonen her hvordan vi gjør det ledelsesmessig, sier Longva til Harstad Tidende.

klar: F-16 i måneskinn på Evenes flystasjon. Foto: Øivind Arvola