De amerikanskproduserte flyet med betegnelsen F-35 har vært kritisert for i være mest designet for å snike seg ubemerket inn i fiendtlig luftrom med bomber – og det skal ha gått utover evnen til nærkamp og avskjæringer; det som flyene som skal stasjoneres på Evenes primært skal brukes til.

Klar på ett kvarter

Der skal det stå to fly, skarpt ladet og klar til avgang i løpet av et kvarter. Antall utrykninger har de ti siste årene variert fra 13 i 2006 til 49 i 2014. Det viser tall Dagbladet har hentet inn fra Forsvaret.

Jagerflyene blir sendt opp når ukjente fly nær norsk luftrom. Dette både for å identifisere det ukjente flyet og å vise at Forsvaret følger med på hva som skjer, og reagerer på det.

Norge har så langt mottatt fire fly, og får seks nye fly i år. De fire første brukes til oppklaring i USA. De tre neste kommer til Norge 10. november, og skal stasjoneres på Ørlandet.

Feide motstand av banen

Rapportene etter en stor luftkampøvelse i USA, der 129 fly deltok, imøtegår kritikken som er rettet mot F-35. Amerikanske medier som følger militæraktiviteter tett, melder at F-35 feide all motstand av banen, og dominerte på slagfeltet. Opptelling viste at der fienden mistet 15 fly, gikk kun ett F-35 «i bakken».

– Dette bekrefter hva vi har sett på trening: Der går det typisk veldig bra for F-35 og ikke så bra for de andre, sier major Morten Hanche til Teknisk Ukeblad. Hanche var i 2015 første nordmann til å fly F-35.

– At F-35 er et fly med store problemer og som er uegnet i luft-til-luft-rollen, stemmer ikke overens med det bildet vi som flyr sitter med. Vår erfaring er at F-35 er en maskin som er veldig skummel å møte, sier flygeren til bladet.