Onsdag klokken 12 presenterte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) 2018-2029. Her ligger flere store prosjekter i distriktet, deriblant 8,6 milliarder til strekningen Langvassbukt – Tjeldsund bru. 300 millioner kroner er satt av til planlegging og oppstart av Hålogalandsveien.

Nytt fra lanseringen i dag er 101 millioner kroner til ny havn på Engenes i Ibestad kommune. Prosjektet er planlagt gjennomført i andre halvdel av planperioden.

Flere skip kan anløpe havna

Engenes havn har i dag manglende dybde og ikke tilstrekkelig sjøareal innenfor eksisterende molo i fiskerihavnen, står det å lese i NTP.

- Tiltaket omfatter flytting av eksisterende molo, oppføring av ny molo, utdyping i havnebasseng og nymerking. Tiltaket øker sjøarealet innenfor ny molo slik at eksisterende kaier og flytebrygger kan benyttes av større og flere fartøy. Tiltaket medfører at flere skip kan anløpe havna, nye næringsarealer kan etableres og at forurensede sedimenter i havna blir fjernet.

Stortingsrepresentant Kent Gudmundsen (H) fra Harstad sier at man gjerne skulle ha startet prosjektet tidligere, men sier at konkurransen om midlene i NTP er stor.

- Regjeringen legger fram en transportplan som er offensiv. Det er gledelig å se offentliggjøringen av allerede kjente og nye satsinger. Til sammen er dette en utrolig sterk satsing, sier Gudmundsen.

Flere tiltak

Landsdelen vil også nyte godt av flere midler til opprusting av fylkesveiene. Til sammen vil regjeringen bruke 33,5 milliarder kroner til disse veiene i Norge. Nord-Norge har 28 prosent av landets fylkesveier, og derfor går også 28 prosent av pengene dit, sier Gudmundsen.

- I tillegg kommer midler til ras- og tunnelsikring som bruker en litt annen fordelingsnøkkel, sier han.

Ny tunnell gjennom Kvænangsfjellet vil også komme til gode for næringslivet og andre reisende som tidligere måtte kjøre over den værutsatte fjellovergangen.

- Også de som drar til Finland via Nordkjosbotn og Hatteng vil merke at det skal utarbeides vei på denne strekningen. Her blir det også rassikring der de to prosjektene til sammen får 1,8 milliarder kroner. Det vil ha betydning for kommunikasjonene i vår landsdel, sier Gudmundsen.

Tjeldsund - Langvassbukt

Prosjektet forbedrer forbindesen mellom Lofoten og Vesterålen og E6. I tillegg utbedres en kort strekningen av Riksvei 83 fra E10 i retning Harstad.

- Vegen er en viktig næringstransportåre, bl.a. for fisketransport. Strekningen har dårlig geometri, bratte stigninger og smal veg til dels uten gul midtlinje. Flere strekninger har redusert fartsgrense på grunn av randbebyggelse. Årsdøgntrafikken er mellom 1 400 og 2 000 kjøretøy på E10 og rv 85. Rv 83 har en årsdøgntrafikk på om lag 4 400 kjøretøy, står det i transportplanen.

Prosjektet omfatter ombygging av til sammen 82 km veg. E10 og rv 85 skal bygges ut til vegbredde 8,5 m, mens strekningen på rv 83 skal bygges med vegbredde 10 m. I prosjektet inngår åtte nye tunneler med en samlet lengde på 28 km, 20 km veg i ny trasé og oppgradering av 34 km eksisterende veg. Prosjektet vil føre til at E10 fra Tjeldsund bru til Gullesfjordbotn blir kortet inn med om lag 30 km.