Statistikken fra UP for overtredelser i trafikken for første halvår viser en markant økning i antallet tilfeller av førerkortbeslag av førere som har kjørt i ruspåvirket tilstand.

Umiddelbart svar

– Vår mulighet til å avsløre rusfører er styrket siste året som følge av at vi nå har tilgjengelig indikasjonsinstrument som kan påvise bruk av legemidler og illegale stoffer, forteller Marthinsen.

– Gjennom spyttprøver tatt på stedet får vi umiddelbart svar på hvorvidt sjåføren er påvirket av illegale stoffer. Men også lovlige medisinske medikamenter vil kunne gi utslag dersom sjåføren har misbukt disse.

– Dette har ført til at vi totalt sett har avslørt langt flere rusfører 1. halvår 2016 sammenlignet med tidligere år, sier han.

HYPPIGERE: UP kjenner godt til de mest fartsutsatte strekningenen i regionen og vil øke antall kontroller på disse. Illustrasjonsfoto.

Avslører langt flere

Statistikken viser at det i de tre nordligste fylkene i fjorårets seks første måneder ble tatt 88 førerkort som følge av rus, mens det så langt i år harblitt tatt 127 førerkort.

– Ruskjøring er det aller verste vi kan tenke oss, og noe av det vi tidligere har slitt med å kunne avsløre, fortsetter Marthinsen.

– Gjennom apparatet Dräger 5000 som vi nå bruker, vil det sette oss i stand til å ta langt flere som kjører i ruspåvirket tilstand. Når vi i tillegg intensiverer antall kontroller der vi bruker dette apparatet, vil det ganske sikkert føre til at langt flere vil bli avslørt enn tilfellet var tidligere, sier UP- sjefen i landsdelen.

Fire nye patruljebiler

Fra og med 1. august vil UPs aktivitet på nordnorske veier øke ytterligere. Da får de fire nye patruljebiler som i første omgang stasjoneres i Tromsø, Lakselv, Mo i Rana og på Finnsnes.

– Det vil gjøre oss i stand til å øke aktivitetsnivået vårt til det største vi noen gang har hatt, forteller Marthinsen. Han sier at en av årsakene til at antall førerkortbeslag som følge av for høy fart hittil i år viser en nedgang, blant annet skyldes at UP ga betydelig bistand til Finnmark politidistrikt mot slutten av 2015 begynnelsen av 2016 i forbindelse med flykningstrømmen over grensen ved Storskog.

– Dette bidro selvsagt til at vår aktivitet på veiene her nord ble redusert i denne perioden. Fortsatt vil imidlertid vår virksomhet være rettet mot trafikksikkerhetsarbeid, kriminalitetsbekjempelse og bistand/beredskap.

Lengre perspektiv

Selv om antall drepte i trafikken så langt i 2016 viser en dramatisk økning sammenlignet med samme periode i fjor, mener Marthinsen det er for tidlig å trekke konklusjoner på årsken til denne økningen.

– Vi er nødt til å se antall døsdulykker på veiene i et lengre perspektiv. At vi heldigvis i fjor opplevde det lavest antall drepte i trafikken på mer enn 60 år, er naturligvis positivt. Årsakene til dette er flere; sikrere biler, bedre veier og ikke minst at dere i mediene fokuserer på hvor viktig det er å vise hensyn i trafikken. Det å få spredd budskapet at UP kan stå rundt neste sving er svært nyttig, da all erfaring viser at hyppige kontroller og synlig politi får farten ned der vi er til stede, sier Marthinsen, og avslutter med følgende advarsel;

Ekstra fokus

– Vi har registrert de mange grove fartsovertredelsene som har skjedd på enkelte strekninger i Sør-Troms og langs E-10 ved Holmvann og på Veggfjellet. Det kommer neppe som noen overraskelse dersom jeg røper at de mest utsatte strekningene i disse områdene vil få et ekstra fokus fra vår side i tiden fremover.