I åtte måneder har han jobbet med å koordinere og planlegge den politimessige gjennomføringen av rittet.

- Nå gjenstår gjennomføringen, og det tror jeg skal bli veldig bra. Vi har to års erfaring fra de to tidligere rittene, og med landets beste motorsykkelavdeling fra Oslo på laget, er jeg så sikker som det er mulig å være på at vi skal unngå kritiske situasjoner. Vårt verste mareritt er at rytterne plutselig møter en bil som kommer imot, sier han.

Politiet stiller med 22 personer som skal følge rittet alle fire dager. I tillegg kommer lokalt politi i alle byer og på tettsteder langs ruta. 10 motorsykler fra Oslo vil følge rytterne tett hele veien og sørge for at all annen trafikk blir fjernet fra løypen. Enkelte sjåfører kan få beskjed om å svinge til siden og stå rolig til hele følget har passert.

Mange tiltak

- Det er en omfattende jobb å sikre løypenettet. Vi har flere hundre kryss og avkjøringer som skal ha stopposter slik at ikke uvedkommende kommer inn i løypa og kommer i veien for rytterne.

I år er det militæret og private personer som blir sperrevakter, og Rynning ber folk og bilister følge deres anvisninger.

Han har den siste tiden kjørt gjennom hele løypa for å gjøre seg kjent med veiens beskaffenhet og hvilke utfordringer de vil møte.

- Syklistene vil i all hovedsak få gode veier å sykle på. Mye er asfaltert, men de vil møte på smale, bratte og svingende strekninger som kan være utfordrende for både dem og oss. Vi har kartlagt hvilke kryss som vil være ekstra viktig å kontrollere, og hvor man bør sette opp fysiske sperringer. I de mest trafikkerte kryssene vil det være uniformert politi. Dette for å sikre at all trafikk blir stoppet etter tidsplanen, og at ingen prøver å komme seg gjennom.

- Planlegg!

Rynning ber folk om å planlegge godt i dagene rittet skal foregå, og ikke ta sjansen på at de kan snakke seg gjennom en sperring.

- De tidligere årene har folk vært meget flinke. De har innrettet seg etter arrangørene, og det har vært svært få tilfeller av uheldige situasjoner. En slik holdning gjør vårt arbeid enklere. Vårt håp er at folk også i år tar hensyn, og om mulig velger andre tidspunkt å kjøre på. Det er også viktig å ha klart for seg at sperretidspunktene kan endres. Velger man å kjøre tett opptil en vei som skal stenges, kan man risikere at denne er blitt stengt tidligere og man kan bli stående fast i opptil to timer, sier han.