TV2 har offentliggjort seertallene for årets utgave av Arctic Race of Norway.

I snitt har 142.000 benket seg foran tv-skjermen under de fire etappene. Etappen med start og mål i Harstad hadde 129.000 seere, dag to var det 133.000 tv-seere, dag tre 125.000, mens hele 176.000 så sluttetappen i Narvik.

- Vi er veldig godt fornøyd med tallene. Det er litt mindre seere enn i fjor, men det mener vi skyldes sommerværet som for alvor slo inn i hele landet. Mange valgte stranden foran tv-en, sier Jan-Petter Dahl, kommunikasjonssjef i TV2.

Selv om seertallene er lavere, er markedsandelen gått opp i forhold til i fjor og viser i år et snitt på 36,4 prosent. TV2 er strålende fornøyd både med tallene og sykkelsatsingen de har på kanalen.

- Det har vært et eventyrlig år for oss når det gjelder sykling. Tour of Norway og Tour de Fjords har tatt innpå Arctic Race i antall seere. I tillegg har vi hatt ei økning på Tour de France-sendingene, sier Dahl.

Selv om seertallene for Arctic Race viser en liten dupp i år, er man i TV2 godt fornøyd med sendingene i år.

- Måten vi er tatt imot på og måten det er lagt til rette for oss er helt fantastisk. I tillegg kan vi servere bilder man kun kan få fra Nord-Norge. Eventyrlige bilder, rett og slett, fastslår kommunikasjonssjefen i TV2.

PS! I tillegg til seertallene til TV2, må man også ta med at tv-bildene ble sendt til rundt 180 land. Harstad Tidende har ikke disse seertallene.

Tallene til TV2:

SEERTALLANDEL
Arctic RaceSNITT14236,4
13.08.2015Torsdag15:3018:2212936,2
14.08.2015Fredag15:3018:2213339,4
15.08.2015Lørdag12:3018:2212536,8
16.08.2015Søndag13:3018:2217635,0
Slike tv-bilder liker TV2 og seerne. Foto: Trym Ivar Bergsmo/ARN