Uten seniorpilot Sondre Nordseth ville neppe Arctic Race of Norway-bildene fra lufta blitt like bra.

Du har ikke sett snurten av ham under hele Arctic Race of Norway - men du har garantert vært imponert over videobildene han har vært med å skape.

Nordseth har brukt hver trevl av sin omfattende lokalkunnskap og sørget for at ASOs kamerakopter har vært på nøyaktig rett sted til rett tid.

- Det har vært slitsomt, men rasende morsomt og lærerikt, fastslår han dagen etter at sykkelløpet er ferdig, og det er helt vanlig arbeidsuke igjen.

I fire dager satt han som co-pilot i helikopteret, og sørget for at en bildestrøm på i alt ca 14 timer med syklister og publikum i fantastisk natur nådde sitt publikum ute i verden. Det meste, kanskje, gjennom Tv2s sendinger. Men også Eurosport har sendt Arctic Race of Norway.

Nordseth beskriver sin oppgave som veiviser med lokalkunnskap.

- Bak i helikopteret sitter en bildeoperatør som kjører den kamerariggen i nesa på kopteret. Oppgaven min har vært å lose maskinen i rett posisjon til rett tid, ut fra ei nitidig forberedt dreiebok. På toppen av Kjeipen sto Garden til ei bestemt tid, og da slapp vi løypa og gjorde en overflyging og et dykk ned mot Kasfjord. Det ble ganske spektakulært, forklarer Nordseth.

Det er ikke småtterier av utstyr som er i bruk for å få bildene fram. Den gyrostabiliserte kamerariggen i kopteret koster anslagsvis 4,5 millioner kroner. Den holder stabilt bilde uansett hvordan piloten flyr. Kameraet kan zoome fra hele sykkelfeltet og inn på hodet av en måse i flukt. Sånt kan videofotografer få vann i munnen av, og det skjedde blant annet da syklistene suste ned Gårahøgda og bortover flata mot Borkenes første rittdagen. Videobildene gikk rett opp til et tomotors fly som sirklet i tre kilometers høyde mens sykkelrittet sto på. Derfra går bildene ned til kontinentet for videre spredning i verdens tv-nettverk. Sammen med bildene fra helikopteret strømmes video fra et utall kamera på motorsykler som følger syklistene, foruten rigger i master, lifter og tribuner i start- og målområdet. Alt blir råmateriale på miksebordet inni et vogntog hvor en bilderegissør sitter.

- Han prater i ett kjør for åpen mikrofon, og alle hører alt han sier, forklarer Nordseth.

- Han er kongen. Du følger hans minste vink. Det er temmelig intenst. Er du ikke på plass til rett tid får du høre det, sier Nordseth.

Han mener han klarte seg ganske bra, og er dødsimponert over sin hovedflyger, som ikke gjør annet enn å fly rundt etter syklister - over hele verden.

- Søndag var tøffeste dag, helt klart. Oppe i otta for å klargjøre, og vi var i lufta halv to og klar til sending. Vi fikk gå av sending i femten minutter ved halvkjørt tid for å fylle drivstoff. Vi landet på et utlagt depot og slukte 450 liter drivstoff i løpet av fem minutter. Siste momentet var å filme fallskjermhopperen som landet på målstreken med ARN-trofeet. Kult. Joda, det ble et lite problem å holde seg våken under middagen senere på kvelden...

Daglig leder Bente Slåtto Steien og seniorpilot Sondre Nordseth i Heli-Team. Foto: Knut Godø
Denne stabiliserte kamerariggen koster 4,5 millioner kroner, og kan ta heftig film fra lufta. Foto: Privat