Juryen av Sponsor- og Eventprisen 2016 trakk frem destinasjonsutvikling og lokalt engasjement som de viktigste grunnene for å tildele prisen "Årets Eksterne Event” til sykkelrittet Arctic Race of Norway.Sent tirsdag kveld kunne daglig leder av Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal, motta den prestisjetunge prisen under en seremoni i Oslo Konserthus.  Norges største internasjonale sykkelritt gjorde seg dessuten bemerket ved i tillegg å vinne prisen ”Årets Perle” for sitt sponsorsamarbeid med Sparebank 1 Nord-Norge – en pris som stemmes frem av medlemmene i Sponsor og Eventforeningen. Utover dette var Arctic Race of Norway også nominert til prisen ”Årets Sponsorobjekt”. - Arctic Race går nå inn i sitt fjerde arrangementsår og har gradvis vokst seg til et etablert ritt i kategori 2HC på den internasjonale sykkelkalenderen. ”Årets Eksterne Event” er en pris som setter sykkelrittet på kartet og samtidig viser at ting er lagt til rette både for deltakere, tilskuere og samarbeidspartnere, sier Knut-Eirik Dybdal i en pressemelding fra Arctic Race of Norway. – Som event har Arctic Race of Norway som hovedmål å være et signalarrangement for promoteringen av Nord-Norge, og av Norge i sin helhet. Rittet er både en folkefest, et sportsarrangement og en naturopplevelse på en og samme gang. Lokalengasjementet gjør dette til noe helt unikt, og er med på å vise Nord-Norge fra sin beste side, sier Dybdal. Juryens domPrisen, som er en av flere i kategorien, blir utdelt av Sponsor- og Eventforeningen. Følgende var juryens begrunnelse for å tildele verdens nordligste sykkelritt årets pris:

”Arctic Race of Norway (ARN) har på tre år rukket å utvikle seg fra et enkelt sykkelritt til et totalarrangement som har satt både Nord-Norge og Norge på kartet for et internasjonalt publikum. Eventet er en viktig aktør i destinasjonsutviklingen av Nord-Norge som en turistmål. Et høyt sportslig nivå tiltrekker seg internasjonale stjerner som i løpet av rittet tar med seg TV-publikummet gjennom spektakulære traséer i vakkert nordnorsk landskap. Samtidig er det lokale engasjementet med på å fronte Nord-Norge som en attraktiv region å bo i. Det er med glede juryen tildeler prisen «Årets Eksterne Event» til et arrangement som fra år til år ikke bare styrker sin egen markedsposisjon, men en hel regions.”

Øvrige som var nominert til prisen ”Årets Eksterne Event” var Starcom, DNB og Playroom, Just Cruzin’ Production, Brystkreftforeningen og Kreftforeningen, samt Holmenkollen Skifestival.