Det sier Knut-Eirik Dybdal etter en heftig firedagers opplegg i fjellene på hjemstedet. Dybdal er igjen tilbake i manesjen hos Tour de Andørja etter noen år hvor kun Arctic Race of Norway har vært hans fulle fokus. Nå tar han igjen hånd om konkurransen som han i sin tid var med på å dra i gang.

– Dette er en konkurranse som vi satser hardt på å fundamentere som et solid tilbud for skiglade, sier Dybdal.

Etter et par labre år var det viktig å sette fokus på oppholdet som startet torsdag og ble avsluttet søndag. I 2014 var nemlig arrangørene nødt til å avlyse konkurransene. Året etter var deltakertallene svake etter at arrangementet blant annet krasjet med NM på ski - del 2 i Kilbotn.

– To tanker

Dybdal legger vekt på at konkurransen er viktig på flere enn en måte.

– Utgangspunktet er at vi her har fått til en konkurranse som ivaretar både topp- og breddedelen av helga. Derfor har vi et fokus for å tilrettelegge denne helga for alle ulike nivåer. Det vil også si at de som er mindre erfaren på området har fått opplæring innenfor områder som hvordan man ferdes i fjell og hvordan man beskytter seg mot - og forholder seg ved eksempelvis snøskred, sier Dybdal.

Etter at torsdagsværet ble litt rufsete i kantene, ble forholdene stadig bedre utover i konkurransedagene. Det var også med på å åpne opp for en debut i frikjøringssammenheng.

– Det ga oss muligheten for å kjøre ned fra Langlitinden, både fra fjellets øst- og vestside. Det er første gang i konkurransens historie at vi har gjennomført nedkjøring fra Andørjas høyeste topp, sier Dybdal.

Konkurransedag

Lørdag var det duket for konkurranse. Da ble det konkurrert i frikjøring innenfor både sportsklasser og eliteklasser. Lørdagens høydepunkt ble kjørt ut fra Snøtinden med start på 1.200 meter og målgang 600 meter lenger ned.

– Henning Skjetne ble vinneren av herreklassen, mens Martine Gleditsch vant kvinneklassen.

Dybdal understreker også at de erfaringene man har gjort seg med årets konkurranse blir nyttige også i framtida.

– Med å ha et tak på drøyt 40 deltakere har vi funnet et passende antall frikjørere å håndtere i fjellet. Samtidig får vi også muligheten til å vise at vi har ei øy som egner seg utrolig godt for frikjøringskonkurranser, mener Dybdal.

– Tidligere har det vært et tema åse på muligheten for å bli innlemmet i en norgescup. Er det fortsatt noe som man jobber for?

– Vi har ikke sett på det nå og forholder oss til å arrangere konkurransen slik som den er i dag.