Vårt eget eldorado på to hjul

– Om jeg så for meg dette da arbeidet tok til i 2015. Nei, ikke noe i nærheten av dette.

UTVIKLING: Mye er gjort i Harstad Sykkelpark denne sommeren, og skal gjennomføres fram til frosten kommer. Påfølgende vår fortsetter sykkelpark-byggerne i Velosolutions sitt arbeid. I juli skal arbeidet være gjennomført.  Foto: Knut Godø

sport

Stian Kristoffer Evensen tar en kikk utover Harstad Sykkelpark fra utkikkspunktet øverst mens det durer godt i anleggsmaskiner nedi lia i Blåbærhaugen. Oppover kollen har Velosolutions kommet et godt stykke på vei med utformingen av de ulike løypene som til slutt skal utgjøre et stort nettverk av løyper i den lokale sykkelparken. For sykkelløype-byggerne fra Sverige, Latvia og Estland har satt sitt preg på løypenettene i lia. De er arkitektene som er i ferd med å bygge noe helt storslagent oppover kollen som kommer til å sette byen på kartet. For her skal det etter planen bugne av brukere som kaster seg nedover de buktende traseene. Og de skal aldri ha sett noe lignende noe annet sted.

STARTPUNKT: Øverst i Blåbærhaugen skal alle traseene i Harstad Sykkelpark ha en felles startplattform. Arbeidet med å utforme området er i full gang.  Foto: Ivar Hjelvik

– Nå skjer det

Gjennom hele ettersommeren har det vært hektisk aktivitet i den lokale sykkelparken. Det har blitt jobbet knallhardt med å få åssiden til å slynge seg nedover som et nettverk av slanger, som hver for seg utgjør løyper av ulik vanskelighetsgrad. Hver av dem skal få en fargekode som skal markere vanskelighetsgraden. For her skal det være utfordringer for alle, som gjør det mulig for en hel samfunnsgruppe å nyte dag i sykkelparken. Alt fra de enkleste barneløyper til teknisk vanskelige utfordringer, som kan gi de mest erfarne syklister grå hår. Det skal være plass til alle i sykkelparken, om man skal tro Evensen rett.