De startet eventyret i et nedlagt samvirkelag i Gratangsbotn. Nå har de solgt sykkelklær til 28 land

Innspurten til Arctic Race på Setermoen i 2015 skulle bli kimen som sådde frøet til et sportseventyr i et nedlagt samvirkelag i Gratangsbotn.

EKSPansjon: Kenneth Jensvold Markussen (t.v.) og Christen Eide-Hermansen startet opp i det små som gründere med en egenfinansiert prøvekolleksjon for sin sykkelkolleksjon for selskapet ZU4R. Fire år senere har duoen solgt sykkelklær til 28 land, og har signert en treårsavtale for å lage trøyene som er signert Arctic Race Of Norway. Foto: Beate Larsen 

sport

For da Arctic Race-feltet la av gårde på sin andre etappe fra Evenskjer til Setermoen, var det duket for en rekke angrepsforsøk for å riste av seg feltet i håp om etappeseieren. Men til ingen nytte. For da etappen skulle avgjøres hadde storfavoritten, Aleksander Kristoff fått det sydd opp nøyaktig som han ville. Men da det skulle spurtes, ville noen det annerledes. For innimellom forhåndsfavorittene kom plutselig irske Sam Bennett susende. Hjulet hans var først på målstreken. Den norske storfavorittens skalp var tatt på hans egen hjemmebane. Og Kristoff var forbannet i intervjusonen. Der viste han fram at han ikke var fornøyd med sykkeltøyet, og at han hadde hespet det opp med sikkerhetsnåler i et forsøk på å få det så aerodynamisk som han kunne. Det var en vesentlig årsak til at etappeseieren røyk.

– Vi visste at dette ikke ville ha skjedd om han hadde syklet i tøy som var produsert av oss. Dette hadde vi løsningen på, sier Christen Eide-Hermansen, før han utdyper: