Fant erstatning for avlyst sykkelritt mellom Trondheim og Oslo. Knut-Ståle tok styrkeprøven i tunnelen

Knut-Ståle Arntsen visste råd da sesongens store høydepunkt måtte utgå.

LANGKJØRING: Knut-Ståle Arntsen på vei ut i lyset etter 3.222 meter i mørket i Kvernsundtunnelen da drøyt en tredel av dagen var unnagjort. Han hadde bare 30 minutters pause for nødvendige ærender i løpet av sykkelturen fram og tilbake mellom øyene. Foto: Glenn Wollert Brochs 

sport

Syklisten med tilhørighet til Grytøy IL lot seg inspirere av en langrennsløper til å lage sitt eget arrangement da Styrkeprøven Trondheim-Oslo ble avlyst grunnet koronapandemien.

Tirsdag syklet han fra grytidlig morgen til sent på kvelden tur retur gjennom Kvernsundtunnelen. I løpet av 15 timer og 50 minutter ble det 72 enveisturer og totalt 300,34 kilometer. 13.127 høydemeter ble tilbakelagt.

LITE TRAFIKK: – Med unntak av litt støv fra tre store biler på formiddagen, var det frisk og fin luft, og slik er det stort sett bestandig når jeg trener i tunnelen, sier Knut-Ståle Arntsen. Foto: Glenn Wollert Brochs  Foto: Glenn Wollert Brochs

Tent

– Jeg leste at langrennsløper Tor Christian Eilertsen gjorde et stunt da Nordskiöldsloppet ble avlyst. Han gikk sitt eget løp. Det tente meg til å finne på noe lignende. Dermed la jeg opp til 16 timer på sykkelen i godt vær, og jeg måtte få det unnagjort før jeg er tilbake på jobb mandag, sier Arntsen, som er fysioterapeut.

– Det ble en lang tur, men det var bare å trå til, og det ble en kjempetur.

Tor Christian arrangerte for seg selv da verdens lengste skiløp ble avlyst: – Diagnosen er galskap

Folk flest ville nok pustet lettet ut over å slippe å gå 220 kilometer på ski sammenhengene. Det gjelder ikke for Tor Christian Eilertsen.


Motivasjon

Han manglet 240 kilometer på distansen Trondheim-Oslo.

– I tids- og energiforbruk var jeg ikke langt unna. Jeg brukte like mye energi på 36 tur retur i tunnelen som da jeg syklet Trondheim-Oslo på 18 timer i dårlig vær i fjor. Grunnen til at jeg la inn tidsmargin på 16 timer, var at det var målsettingen for årets ritt, sier Arntsen.

Han gjorde vendinger på det høyeste punktet etter hver tunnelåpning for å få mest mulig utbytte av bakkene. Stigningen på Bjarkøy-siden er 10 prosent, mens den er 9 prosent på Grytøy-siden av Kvernsundet. Kun to minutter med hvile ned til bunn av den undersjøiske tunnelen og deretter stigning tok ikke motet fra Arntsen.

POSITIV: – Vi er privilegerte som bor i nord og kan være ute og drive med idrett i denne pandemitiden, og her i øyriket har vi alle treningsmuligheter vi trenger, sier Knut-Ståle Arntsen. Foto: Glenn Wollert Brochs  Foto: Glenn Wollert Brochs

– Nei, det var ikke noe problem, og jeg syklet med god intensitet og fikk mye motivasjon underveis.

Da Harstad Tidendes utsendte fotograf dukket opp etter seks timer, skjønte Arntsen at dette ikke var dagen for å stå av før fullført distanse.

– Jeg hadde vel ikke brutt uansett, men da fotografen tok bilder og ropte hva bildene skulle brukes til, tenkte jeg at nå måtte jeg i alle fall gjennomføre. Etter hvert dukket flere folk opp for å tute og heie og rope, og noen vinket med flagg. Det ga meg ekstra motivasjon, sier Arntsen.

Slurvet

Stort sett gikk dagen greit. Motvind i stigningene var tidvis utfordrende, men den største bølgedalen påførte Arntsen seg selv ved å slurve med mat og drikke, som var bunkret på Grytøy-siden.

– Jeg følte at det gikk bra, og tok ikke inn den energien jeg trengte. Plutselig var det som et slag i fleisen. Jeg ble susete i hodet og holdt på å gå på en kjempesmell, men fikk i meg næring og var tilbake i godt slag i løpet av halvtimen.

– Sportsdrikk og barer er godt i starten, men du blir lei etter noen timer.

Underveis dukket barnebarnet opp med cola, og premien fra en venn etter målgang var sjokolade og Prosecco.

Nye planer

Fra ni til avslutningen klokka ti på kvelden ble snøen et problem, og da måtte han vende i tunnelåpningene for at ferden skulle være forsvarlig.

FERDIG: Etter 16 timer var det kveld og mørkt, og sykkelen satte spor ved målgang. Foto: Liv Anita Arntsen  Foto: Liv Anita Arntsen

– Da var jeg også mentalt ferdig, men det gikk greit. Selvsagt var det lenge å skulle sykle fram og tilbake på samme sted, men jeg hadde nok å filosofere over slik at timene gikk.

– Har du nye prosjekter på gang?

– Jeg har et par tanker, ja, men det får vi komme tilbake til. Jeg skal ikke sykle i dag, det får bli litt yoga i kveldinga, men det blir ingen sprell før det blir varmere i været, sier Arntsen.