Utøvere sliter i sponsormarkedet. Her er ekspertenes råd

Utøverne må gjøre seg attraktive gjennom resultater og medietekke, samt stå for positive verdier og holdninger.

EKSPERT: Konsulent Jacob Lund, som tidligere var sponsorsjef i DNB-konsernet, sammen med Ole Einar Bjørndalen. Han forklarer hva som må til for å lykkes i sponsormarkedet. Pressefoto  Foto: pressefoto

sport

I de siste ukene har Harstad Tidende hatt flere intervjuer med individuelle utøvere, som forsøker å nå toppen i hver sin idrett. Felles for langrennsløper Magnus Vesterheim, syklist Karianne Kanebog og triatlet Sara Johnsen er mangel på økonomi til å satse og konkurrere slik de helst vil.

– De individuelle utøverne havner ofte i glemmeboka

– Mange sponsorer ser en stor verdi i å støtte de ulike lagidrettene. Mens de individuelle utøverne ofte havner i glemmeboka.


Vesterheim ønsker å satse på heltid for å nå toppen i langløpsirkuset. Kanebog trenger mer erfaring i større felt internasjonalt. Johnsen sier to-tre store konkurranser hver sesong er for lite. Så langt har de alle hatt studier og jobb ved siden av satsingen. For å komme videre må de ha inn mer penger. Økonomien strekker ikke til, og potensielle sponsorer står ikke i kø. Syklisten Kanebog henvendte seg til 50 mulige samarbeidspartnere før årets sesong, og fikk støtte hos den ene.