Utvider millionsamarbeidet med Arctic Race

Arctic Race of Norway fornyer samarbeidet med sikte på å styrke Equinors posisjon som hovedpartner av verdens nordligste profesjonelle sykkelritt.

DAGLIG LEDER: Knut-Eirik Dybdal er tilfreds. Arctic Race of Norway har fått på plass en ny treårsavtale med hovedsponsoren. 

Kommunikasjonsdirektør Reidar Gjærum i Equinor mener Arctic Race of Norway og Nord-Norge er viktig for Equinor.   Foto: Equinor

sport

Det melder arrangøren av sykkelrittet i en pressemelding klokka 10 onsdag formiddag.

Hovedfokus for samarbeidet er å bidra til utvikling lokalt og regionalt i Nord-Norge, samt å inspirere nye generasjoner av unge talenter, melder samarbeidspartnerne.

- Vi har fått til en ny treårsavtale, sier Knut-Eirik Dybdal til ht.no like før han hastet til et møte klokka 10.15.

Økonomisk skal Equinor bidra på samme nivå som tidligere, bekrefter Dybdal.

I de tre første årene bidro Statoil, som det het den gang, med 24 millioner kroner over tre år. Denne avtalen er nå videreført for en tredje treårsperiode, 2019-2021.

- Samtidig må også vi levere minst like bra som i de seks første årene.

Partene har syklet sammen siden starten i 2013, og avtalen har siden da vært avgjørende for at Arctic Race of Norway klarte å etablere seg som et internasjonalt sykkelritt.

Strategisk viktig

Arctic Race of Norway foregår denne gang i Finnmark med rittstart i Vadsø torsdag. Rittet ble første gang arrangert i 2013, og etappene har år for år flyttet seg gjennom de tre nordligste fylkene. Ifølge arrangøren promoteres Nord-Norge gjennom TV-sendinger i 190 land av 39 forskjellige kringkastere.

Kommunikasjonsdirektør Reidar Gjærum i Equinor, mener at Arctic Race of Norway på en god måte representerer Equinors visjon og fremtidige utvikling.

- Arctic Race of Norway har blitt et av Norges mest populære idrettsarrangementer, og Nord-Norge er strategisk viktig for Equinor. Vi ønsker å bidra til å fremme regionen gjennom industriell utvikling og vekst. Vi gleder oss både til årets sykkelritt og til vårt videre partnerskap, sier Gjærum.

Satser videre på ungdom

Flere enn de kjente internasjonale stjernene får vise seg fram i forbindelse med Arctic Race of Norway. Ungdommene har sitt eget ritt, Morgendagens Helter, som i år finner sted på nest siste dag av Arctic Race. Denne gang i Hammerfest. 120 juniorryttere deltar i dette internasjonale arrangementet og får inspirasjon for noen av de beste syklistene i verden. Thor Hushovd er ambassadør for årets ritt. Også Mark Cavendish skulle etter planen være ambassadør, men tirsdag ble det kjent at Cavendish ikke er klar for å delta i Finnmark likevel.

- Vår visjon er at Arctic Race of Norway skal være mye mer enn bare et sykkelritt. Partnerskapet med Equinor gir oss muligheten til å engasjere oss i utviklingen av nye talenter og å hjelpe dem med å oppfylle sine drømmer som idrettsutøvere. Vårt partnerskap med Equinor gjenspeiler også at vi begge ønsker å styrke Nord-Norges økonomiske utvikling og attraktivitet, sier daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway.