17-åringen Birk Evensen er Harstads yngste paragliderpilot. I stedet for å spille fotball, som mange av vennene hans gjør, valgte han denne utradisjonelle sporten. Til sommeren har han vært pilot i to år, og til nå har han lagt bak seg 55 flygninger. Harstadgutten er elev på Heggen, der han går studiespesialisering. Men når det går mot helg, er det paragliding som prioriteres.

Paraglideren kjøpte han brukt for 15 000 kroner, og på spørsmål om det er en dyr sport, forklarer han at paraglider er noe man kan ha mange år.

– Forskjellen på paragliding og for eksempel fotball, er at en paraglider holder ganske lenge. Den kan man ha i flere år. Folk kjøper ofte nye joggesko hvert år, også skal man i tillegg ha ny tights og bukse. Da blir det fort 2 500 kroner hvert år, forteller han.

– Var nervøs

Paraglideren han eier, er av merket Ozone Geo III.

Hvordan var det for første gang å sette seg utenfor et fjell?

– Den første turen husker jeg godt. Det var sommeren 2016, og destinasjonen var Storhornet i Kvæfjord. Jeg sto på toppen og slo ut vingen, og var veldig nervøs. Jeg var helt klar, og jeg måtte sjekke mange ganger at alt var i orden med paraglideren. Men etter det var det bare spennende å springe utfor, forklarer Birk.

Utdanningen

For å kunne fly selvstendig, må man gjennom kurs hos en paragliderklubb tilknyttet norsk luftsportsforbund. Ifølge Harstad hang og paragliderklubb må man gjennom praktiske og teoretiske undervisninger. Dette er nybegynnerkurs, som går under navnet PP2. Når man har fullført kurset har man rett til å fly selvstendig uten instruktør til stede, med det utstyret og de meteorologiske forhold man er utsjekket av instruktør.

Alle som har lyst til å fly, må være 18 år, men man kan også begynne fra man er 15 år hvis man har underskrift av begge foresatte. Dette var noe Birk valgte da han var 15 år. Med 55 flygninger med paraglideren har han fått se spektakulære utsikter fra Harstad og omegn.

– Jeg har flydd fra Sollia og Storlitinden i Harstad og litt i Kvæfjord. I Narvik og Ballangen har jeg også vært, forteller han.

Ulykker kan skje

Selv med mye trening er det ikke til å utelukke at ulykker kan finne sted. Ifølge han er statistikken er på vår side. Dette en risiko man minimerer med å holde seg innenfor regelverket og ta en gradvis progresjon mot neste nivå.

– Hvis man er uheldig med landingen kan man lande skjevt og for eksempel vrikke foten eller enda verre knekke noe. Til nå vet jeg ikke om mange som har skadet seg, forklarer han.

kontrollerer linene: Alt skal være i orden med utstyret før man setter seg utfor.
Tar av: Værprognosene var riktige lørdag. Her er Birk på vei til å ta av fra Sollifjellet.