Hvem er egentlig kjøperne av Polo?

– Både unge og eldre, men flest unge mennesker, sier selgeren på Sulland i Harstad mens han leverer meg nøkkelen til bilen som første gang ble lansert i 1975. Da var den en liten bil. Det er den ikke lenger. Linjene har også blitt skarpere, både utvendig og innvendig. Det liker jeg.

Fire meter

Nye Polo er for første gang over fire meter lang, og akselavstanden er økt med nesten ti centimeter. Derfor byr det ikke på komfortmessige utfordringer å få inn både smått og stort. Også bagasjerommet har vokst. Mens forrige generasjon Polo hadde et bagasjerom på 280 liter, har den nye modellen økt til 351 liter. Det er bare 29 liter færre enn Golf.

Godt utstyrt

Tiden da de mindre bilene ikke fikk det samme utstyret som de store, er forbi. Dersom du velger velkjente Highline, er det lite du behøver å plusse på for å få en komplett bil.

Jeg likte det klare ryggekameraet og den adaptive cruisekontrollen som sørger for å holde innstilt avstand til bilen foran. 15-tommers lettmetallfelger, parkeringsassistent, elektriske vindusheiser og korsryggstøtte er også standard. Men lyden må du oppgradere. Originalanlegget er for slapt til å gi deg den musikkopplevelsen du fortjener. Heldigvis er det bare å krysse av for nivået Beats. For 5.800 kroner ekstra skal du da få lyd som gir mening.

Motorer og pris

I dag leveres Polo med 1-liters bensinmotorer med effekt fra 65 til 115 hester. I tillegg kan du få en GTI med 200 hester. 7-trinns DSG-automat kan velges på alle versjoner med 95 hester og mer, og den fungere glimrende i denne bilen. Frasparket er ikke i Tesla-klassen, men holder i massevis til de ikke altfor krevende førerne.

Understellet tar ujevnheter på en imponerende måte, nesten som å kjøre en mye større bil.

Prisen? Den er i den hyggelige delen av skalaen. Jeg bygget en 115 hk Highline med nesten alt tenkelig ekstrautstyr til i overkant av 300.000. Men klarer du deg med 65-hesteren og manuelt gir, holder det med å vise fram 212 lapper, levert Harstad.

VW T-Roc: Volkswagen har lykkes med å skape en bil som appellerer til folket. Foto: Frank R. Roksøy
NY DESIGN: Polo har fått en design kler denne bilen. Foto: frank r. roksøy
LETT: Informasjonssystemet er lett å bruke. Foto: frank r. roksøy
RYDDIG: Oppsettet er enkelt og ryddig. Foto: frank r. roksøy