Den falleferdige kaia har stått i mange år til stor irritasjon for de som ferdes langs kaia. I bildeserien på denne siden der du hvordan arbeidet skjedde tidligere denne uken.

Verken de som bygde Harstad Brygge, borettslaget/sameiet i brygga, eller kommunen ønsket å ta regninga. Men i fjor tok kommunens bygg- og eiendomssjef Jan Dag Stenhaug grep, og bestemte at kaia skulle bort. Han bladde opp vel 300.000 kroner til riving og sanering av betongklossen.

Fortøyd båten i en lastebil

Werner Solstrand sier de har brukt mye tankekraft på å finne ut hvordan de skulle få det til.

– Det er en spesiell jobb, siden vi ikke kommer til med maskiner. Harstad Brygge står i veien.

Sammen med Steinar Pedersen tenkte de ut en Reodor Felgen-løsning.

– Vi brukes en av Seaworks sine båter, som har gravemaskin. Båten har vi fortøyd i en lastebil og en hjullaster. Vi kan ikke feste tampene i bygget eller trekaia, det kunne gått veldig galt.

Fraktes til Rødskjær

Betongen er meislet ned til små biter, og den rustne jernkonstruksjonen som holdt kaia, var det knapt noen problemer å få løs.

– Det er så grunt at det er så vidt båten ikke berører bunnen. Men alt er beregnet ned til minste detalj, så det går veldig bra, smiler han.

Solstrand sier de bruker to døgn på jobben, og han lover at steinfyllingen vil bli like fin som den øvrige promenaden.

– Betongen og jernet fraktes til vårt anlegg på Rødskjær. Hullet etter brygga fylles med stein, og fronten blir plastra lik den øvrige fyllingen, sier han.