– Vi har tatt på oss en ambisiøs jobb, men som bransje er vi forpliktet til å ta tunge klimagrep. Vi mener samtidig norskekysten legger godt til rette for å utvikle og seile utslippsfrie passasjerskip. Om få år vil si se en ny generasjon skip seile langs kysten, sier Gerry Larsson-Fedde, Chief Operating Officer i Hurtigruten Norge i en pressemelding som ble offentliggjort onsdag.

Hurtigruten har allerede begynt å planlegge selskapets 130-årsmarkering i 2030. Det er da de tenker å lansere det nye skipet, som altså skal være uten utslipp.

Foto: Sea Zero konseptillustrasjon (Illustrasjon: Vard Design)

De har kalt prosjektet «Sea Zero» og har fått med seg forskningsinstituttet SINTEF og 12 andre selskaper for å utvikle skipet.

Dette skal gjelde for fremtidens skip:

  • De skal være elektriske

  • De skal ha batterier som skal lades når de ligger til kai

  • Batterier på 60 megawatt

  • Moderne seil

  • Solcellepaneler integrert i seilene

  • Kunstig intelligens skal bistå manøvreringen

  • Kontraroterende propeller

Ifølge pressemeldingen skal skipet designes for å redusere motstand i vannet. Broen skal utformeres som en større versjon av en cockpit. Målet er å kunne seile mellom Bergen og Kirkenes uten utslipp.

Foto: Sea Zero konseptillustrasjon (Illustrasjon: Vard Design)

– Dette er tidlige konseptskisser for skip som vil bli de mest innovative og bærekraftige i verden. Den nye formen som gir mindre luftmotstand kan virke uvant. Men vi har kombinert toppmoderne løsninger med tradisjonsrike elementer som den kjente, røde stripa langs skipssiden, Nordstjernen i baugen og ikke minst betydelig godskapasitet, sier Larsson-Fedde i pressemeldingen.