Alle som har vært uheldig og fått en liten bulk på bilen har fått erfare at uansett hvor liten den er, så kan det bli en kostbar affære. Selv en liten «parkeringsbulk».

Siden 2010 har Øyen rettet små til mellomstore skader. Bulkdoktoren bruker spesialinstrumenter som retter ut skjevhetene fra baksiden.

– Med denne metoden vil bulker bli «massert» tilbake til sin opprinnelige form, og bilen beholder sin originale lakk og finish, sier Øyen.

RETTER: Her retter Daniel Øyen en bulk i døra. Foto: Morten Hagen

Teknikken han snakker om er PDR, som står for «Paintless Dent Removal». På godt norsk hva vi kan kalle bulkretting uten lakkering. Teknikken gjør at du mye mer effektivt og tidsbesparende kan rette ut småbulker uten bruk av sparkel, pussing eller lakkering

– Resultatet er at bilens karosseri føres tilbake til sin originale stand, raskere og billigere enn tradisjonell oppretting. Besparelsen ligger først og fremst i at bilen ikke trenger en tur i lakkboksen etterpå, sier Øyen.

Han opplever aldri at to skader er like. Som regel er det forskjellige bilmerker og ståltykkelser i karosseriet.

VERKTØY: Spesialverktøyet er nødvendig for å kunne gjøre en god jobb, sier Øyen. Foto: Morten Hagen

«Lakkeringsfri bulkoppretting»

Etter to år i lære, i tillegg til mye egentrening, har Øyen drevet eget firma i ti år. Før det jobbet han som biloppretter, og har dermed lang erfaring i faget.

– Først etter fem år med PDR-retting av mange tusen bulker føler man at man mestrer faget. Det viktigste er at man er nøye og veldig tålmodig, sier han.

Øyen forklarer at om man bruker feil type verktøy, kan man fort gjøre skaden verre. Da er metallet strekt så mye at lakken splittes eller sprekker. Noe man ikke oppdager med det første.

– Jobben inneholder mye reising, da jeg jobber fra Mosjøen til Finnsnes. I 2023 startet jeg også å jobbe i Nord-Sverige. Da er det bilforhandlere fra Kiruna til Luleå som får besøk, sier han.

I løpet av året tilbakelegger han rundt 50.000 kilometer på veiene. Sommer som vinter.

RETTER: Daglig leder Jim Madsen hos Biltrend Harstad er imponerende over hva Øyen får til, her retter han ti bulker langs taket. Foto: Morten Hagen

Har vært kunde siden dag én

Jim Madsen hos Biltrend har lang erfaring med Øyens håndverk. Han beskriver det hele som bunadssøm, der man må være utrolig nøye hele tiden.

– For oss retter han mellom 50 til 100 biler i året, alt avhengig av salget, sier Madsen.

Etter mange år som kunde har Madsen lært Øyen å kjenne, og vet hvor mange biler han kan rette på en dag, eller hvilke type skader som lar seg rette.

– Mange ganger ligger det forsterkninger i dører og skjermer, og innimellom der klarer han som oftest å komme til. Noen ganger vet jeg at han har løsnet plastforsterkninger som er limt fast, slik at han kommer til å rette bulken, før forsterkningen blir limt på plass igjen, sier Madsen.

SUDERER: Jim Madsen studerer spesialverktøyet som bruke for å rette bulker, her sammen med Daniel Øyen. Foto: Morten Hagen

Han er utrolig godt fornøyd med jobben og besparelsen Øyen gjør for dem. Kundene lever bilen på morgenen og slipper pussing, sparkling, lang ventetid og leiebil.

– Du kan nesten bare ta en kaffe mens bilen blir rettet. Du får i hvert fall bilen tilbake samme dag. Det er egentlig helt fantastisk. Tenk bare på miljøbesparelsen dette utgjør. Dette bærekraft på sitt beste, sier Madsen.

Han viser til tall på at rundt 25 prosent av bilbarken blir skadet hvert år, og mener det som Øyen fikser, er de skadene som ikke blir store forsikringsskader. Det er snakk om mindre og mellomstore skader som oppstår på trange parkeringsplasser, og i trange parkeringshus.