Der var onsdag at Oslo-flyet fra Norwegian måttee gi opp å lande på Evenes på grunn av det dårlige været, og passasjerene ble fraktet til Bodø. Men hvilke rettigheter har vi når uvær ødelegger reiseplanene?

Informasjonssjef Anne Grete Ellingsen i Norwegian sier flyselskapene strekker seg langt for å få folk til bestemmelsesstedet.

– I dette tilfellet valgte kapteinen å snu flyet, og satte kursen mot Bodø for bedre landingsforhold enn det som var tilfelle på Evenes. Når landinger må avbrytes, som for eksempel på grunn av dårlig vær, har vi et visst ansvar. Det er flere løsninger på problemet. Tar vi episoden på onsdag som et eksempel rekvirerte Norwegian buss fra Bodø til Harstad for de 107 passasjerene vi ikke ville ta ned på Evenes. Det er en vanlig løsning i slike tilfeller.

Flere av Norwegian-passasjererne uttalte seg torsdag kritisk i NRK til behandlingen de fikk av selskapet.

Selskapet skylder på misforståelser i startfasen, da de informerte passasjererne om hvordan de skulle ta seg fra Bodø til Evenes for egen maskin.

Foto: Norwegian