(Vol.no): Det skriver TLF på sin hjemmeside. Ramona Lind har vært styremedlem i TLF siden 2020, har utmerket seg med både kunnskap og innsikt og var et soleklart valg når tidligere forbundsleder Dagfinn Evensen signaliserte at tiden var moden for at yngre krefter overtar ledervervet, skriver forbundet.

Motivert

– Motivasjonen min for å overta som styreleder i TLF er sammensatt. Jeg har lang erfaring fra fagforbundet Lederne og derav 10 år som styreleder i lokalavdeling for Lofoten og Vesterålen, så jeg er godt kjent med organisasjonslivet, sier Lind.

At hun skulle engasjere seg i transportbransjen var aldri en plan hun hadde, men alt forandret seg for snart 4 år siden.

– Da mistet jeg sønnen min i en alvorlig trafikkulykke hvor et utenlandsk vogntog var involvert. Jeg var sjokkert, sint og lei meg, men jeg bestemte meg for at dødsfallet ikke skulle være forgjeves. Jeg ville skape forandringer, sier Lind.

Bransje med utfordringer

Trafikksikkerhet var fokuset, men etter hvert ble hun kjent med en bransje som hadde utfordringer langt ut over det som har med trafikkregler og dekkmønster å gjøre. Lind ble kjent med begreper som sosial dumping, kabotasje, lavprisaktører fra Øst-Europa, manglende vinterkompetanse osv.

– Etter hvert ble jeg også bedre kjent med utfordringene som dreier seg om den norske transportbransjen og jeg ble kjent med enda flere begreper som tidspress, lange arbeidsdager, dårlig lønn, rovdrift på lærlinger, dårlig rettssikkerhet, dårlig oppsigelsesvern, tyveri av lønn og feriepenger, prisdumping, kunstig lav tarifflønn, elendig HMS og mere til, fortsetter hun

Heldigvis er ikke alt negativt i transportbransjen. Det finnes massevis av ildsjeler som med stor entusiasme sørger for at hjulene ruller både vinter og sommer slik at vi kan smykke oss med at vi lever i et velferdssamfunn. Bare en uke uten transport, og landet vårt ville vært i kaos, hevder forbundet.

Mange seriøse aktører

Ingen må tvile på at det også finnes mange seriøse transportører i Norge som genererer trygge og gode arbeidsplasser, men det var sjokkerende å se hvor mange transportbedrifter som ikke er på norm og som dermed trekker hele bransjens omdømme ned, skriver LTF.

– Jeg gleder meg til å fronte forbundets gode løsninger som bygger på lagspill og gjensidig respekt på arbeidsplassen. Det er sammen vi bygger og det er sammen at vi oppnår resultater, fastslår Lind på forbundets hjemmeside.