Bilene lages som 1964-utgaven Sean Connery kjørte i Goldfinger. Det er biler i såkalt continuation-serie, som blir betraktet som originale, ikke replikabiler.

For å gi den ekte Bond-følelsen skal bilene ha mye av ekstrautstyret som Q-avdelingen fant på. Det betyr for eksempel roterende nummerskilt. Man har kun én fargeopsjon, Silver Birch, lik den Connery kjørte.

– Koblingen mellom Aston Martin og James Bond er noe vi er svært stolte av, og det er bemerkelsesverdig at DB5 forblir den definitive James Bond-bilen etter så mange år, sier Andy Palmer, konsernsjef i Aston Martin, i en pressemelding.

Frisk pris

DB5 har vært med i ytterligere seks James Bond-filmer: Thunderball (1965), GoldenEye (1995), Tomorrow Never Dies (1997), Casino Royale (2006), Skyfall (2012) og Spectre (2015).

DB5-modellen ble lansert i 1963 og laget i 898 eksemplarer fram til 1965.

Bilene skal bygges på samme fabrikk som på 60-tallet, i Newport Pagnell. 25 stykker skal tilbys kunder, i tillegg skal det lages tre, én som Aston Martin beholder, én til produksjonsselskapet og én som skal gå på auksjon til et veldedig formål.

Prisen på kundebilene er 2,5 millioner pund før avgifter, tilsvarende 27 millioner kroner. Leveringene starter i 2020. Utover en ganske frisk pris er det én hake til – det vil ikke bli mulig å registrere bilene for bruk på vanlig vei.

EKSTRAUTSTYR: Bilen skal bli levert med mye av utstyret Q-avdelingen fant på i filmen. Om dette inkluderer maskingevær under frontlyktene, er uklart. FOTO: Produsenten Foto: Produsenten