Rosa rundballeplast og –nett er nært utsolgt i Felleskjøpets butikker. Nå går vi mot en tid hvor rosa ballene løpende vil bli synlig over hele landet. Rundt 200.000 nett er solgt, og det for en god sak.

På bildet, tatt på en gård i nærheten av Evenes kirke, ser du at også lokale bønder har begynt å bruke ballene.

Felleskjøpet selger rundballeplasten og donerer penger til brystkreftsaken i samarbeid med Trioplast og Tama. Sammen med bonden betaler alle 10 kroner, slik at hver rull som selges gir 30 kroner til brystkreftforeningen.

– Tanken har siden oppstarten vært å spre rosa plast eller nett til flest mulig kunder over hele landet. Kunder ble derfor oppfordret til å kjøpe et mindre antall av rosa plast og komplettere med vanlig hvit eller grønn plast. For å få full effekt av kampanjen har vi anbefalt å legge de rosa rundballene godt synlig fra offentlig vei. På den måten kan norske bønder bli med og sette ytterligere fokus på brystkreftforskning. Når det gjelder rosa nett bør dette brukes hovedsakelig til baller som ikke plastpakkes i etterkant, for eksempel til halm, sier produktsjef Jan Håvard Kingsrød i Felleskjøpet på selskapets nettside.

Produktene har vært tilgjengelig i Felleskjøpets butikker siden starten av februar. Dette fordi innkjøp og forberedelser til grashøstingen starter tidlig for mange. Felleskjøpet anbefaler som regel kunder å bruke hvit plast som er best på å reflektere sollyset. Men alle tester – gjort i Sverige – viser at rosa plast har nær samme gode egenskap som den hvite, og noe bedre enn den grønne.