I dag kom anbefalingen rundt fremtidig storflyplass i Lofoten og Vesterålen. Her utelukket Avinor Hadselsand som mulig lokasjon for en fremtidig storflyplass. Også Svolvær Lufthavn ble utelukket. Leknes Lufthavn var lite gunstig, mens Stokmarknes Lufthavn Skagen ble pekt på som gjennomførbart, men da med store investeringer.

Stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet, Kjell-Børge Freiberg, mener Lofoten og Vesterålen nå må finne felles mark om ikke toget skal ende opp på Evenes:

– Hadde man bygd en storflyplass på Hadselsand og fått på plass en Hadselfjordtunnel, ville det vært ei ideell løsning. Nå må vi forholde oss til at det ikke er mulig. Så er spørsmålet hva som er alternativene. Et er å bygge ut på Leknes og Stokmarknes slik at man får bedre frekvens der. Et annet å velge ei felles løsning som er bærekraftig over tid. Det er nå avgjørende at kreftene i Lofoten og Vesterålen setter seg ned og blir enige om hvilken vei de ønsker å gå. Om ikke blir storflyplassen for Lofoten og Vesterålen Evenes, sier han og legger til:

– Om Lofoten og Vesterålen blir sittende å krangle om lokasjon, går toget og en blir sittende igjen med Evenes.

– Et godt alternativ

Freiberg mener Evenes kommer til å bli et godt alternativ for Lofoten og Vesterålen.

– Hålogalandsveien er ferdig om få år. I tillegg kommer det bedre vei på E10 i Lofoten. Dette vil korte ned reiseavstanden både fra Vesterålen og fra Lofoten til Evenes. Dermed er det ikke tvil at Evenes kan serve befolkningen i de to regionene godt, sier Freiberg.

Så kommer det et men:

– Det som må med er at utviklingspotensialet i Lofoten og Vesterålen med ei løsning på Evenes, ikke blir det samme. Vi må busse turister inn, istedenfor å fly de direkte inn og ut. Vi ser på Evenes i dag de planene med hoteller og annen infrastruktur på Evenes. Det er et bevis på synergieffekter som kommer med en slik etablering. Uten en storflyplass i Lofoten og Vesterålen, går en glipp av disse synergieffektene.

– Kortene delt på nytt

Freiberg mener at en på kort tid godt kan utvikle både Leknes og Stokmarknes lufthavner. Han mener imidlertid dette kun vil fungere på kort sikt.

– Det kan fungere i 20-30 år, men så vet vi ikke hvordan tilgangen er på fly til kortbanenettet om noen år. Vi vet at utviklingen kanskje går motsatt vei. Derfor må Lofoten og Vesterålen nå finne en måte å samarbeide om ei felles løsning så en ikke blir sittende igjen med ingenting, sier han før han avslutter:

– Kortene er spilt ut på nytt nå. Jeg skulle ønske konklusjonen fra Avinor var annerledes, men de er tuftet på faglige begrunnelser og de må vi bare akseptere. Nå må vi diskutere med bakgrunn i de kortene som er delt og finne den beste løsninga for Lofoten og Vesterålen.

Den endelige konklusjonen kommer først til sommeren.