To måneder ut i 2018 har antallet nybilregistreringer av personbiler falt kraftig sammenlignet med i fjor. Totaltallet, 19.398, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken, er 22 prosent lavere enn i 2017.

Alle merkene på topp-10- listen har nedgang. Det er ikke lystig lesning for bilimportørene.

Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota, Norges nest mest solgte bilmerke, tror det er flere faktorer som spiller inn.

– Nedgangen er trolig en kombinasjon av lang leveringstid på elbiler og en moderat nedgang i etterspørselen etter ikke-ladbare biler. Mange kunder sitter på gjerdet, siden det er vanskeligere enn noen gang for å kundene å orientere seg i et bilmarked i teknologisk endring.

Olsen mener også at Regjeringen fører en uforutsigbar avgiftspolitikk, som gjør det utfordrende å være bilkjøper i dag.

To årsaker

– Det er lett å si at bilsalget stuper, men det gjør det ikke, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo i Norge.

Han sier det særlig er to årsaker til at statistikken viser en så kraftig nedgang.

– Avgiftsendringer ved nyttår gjorde at det var unormalt høy registreringstakt i desember, dermed blir januar lavere. I tillegg var januar i 2017 ekstremt bra, noe som også var et resultat av en avgiftsomlegging, dermed ser tallene i år så svake ut.

Han sier de holder på sine beregninger, med 155.000 nye biler i 2018. Til sammenligning endte 2017 på 158.000. Herland begrunner beregningen med at de har lik ordreinngang nå som de hadde i fjor.

– Vi tror det vil stabilisere seg på høyde fjorårstallene mot sommeren, sier Herland.

Marius Tegneby hos BMW trekker fram det samme som Herland.

– I registreringsstatistikken hittil i 2018 skjuler det seg to sentrale momenter: avgiftsomleggingen i starten av 2017 og avgiftsomleggingen ved årsskiftet i år. Det vil ta litt tid før balansen setter seg i statistikken.

Mye snø

Tegneby peker i tillegg på noe vi alle har kjent på i år, en kald og snørik vinter.

– Det heftige snøfallet vi har hatt, har medført langt lengre klargjøringstid på bilene etter ankomst til Norge, dette påvirker registreringsdatoene og dermed også statistikken.

Han sier det tidvis har vært smekkfullt på havna i Drammen, som har medført etterslep i leveringene.

Audun Hermansen, informasjonssjef i Mercedes-Benz, mener at man skal være forsiktig med å justere forventede totalvolumer og egne ambisjoner basert på to av 12 måneder.

– Når det er sagt, følger vi selvsagt utviklingen tett og har en god dialog med fabrikken, sier Hermansen.

Mercedes-Benz’ leveringer er halvert sammenlignet med starten av 2017, noe som henger sammen med at de har mange modeller som ble påvirket av avgiftsforandringene, og at den elektriske B-klasse forsvant fra markedet på høsten i fjor. Den modellen sto for et stort volum.

Hermansen sier deres tro på et totalmarked på 155.000 foreløpig står fast.

Olsen i Toyota er noe mer pessimistisk, de trodde også på 155.000 personbiler, men har nå nedskalert.

– Vi tror personbilmarkedet vil ende på 148.000 enheter.

I forlengelsen av dette har de også senket sine egne mål.

– Vi har nedjustert vårt salgsmål i takt med at markedet har gått lavere enn forventet i første kvartal. I hovedsak selger vi hybrid-elektriske biler, der etterspørselen fortsatt er stabil. Vi tror derfor at vår markedsandel holder seg tilnærmet på dagens nivå resten av året.

Ny modell

Nissan har også opplevd en svakere start i år enn i fjor, men de har et ess i ermet, en ny Leaf. Hos dem er altså gammel Leaf på vei ut, mens ny Leaf er på vei inn, som gir svikt i salget mens man venter på den nye, forklarer Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.

– Produksjonen av den nye Leaf-modellen startet i desember, med de første leveringene i Norge i februar, sier Marcussen.

Han forsikrer også at det er grei leveringstid på den nye modellen.

– Bestiller du den i dag, er leveringen i oktober.

Det betyr også at alle bilene som er bestilt så langt, blir levert i år.

GJELDER DE FLESTE: Alle bilmerkene som er blant de ti største, har levert færre biler gjennom årets to første måneder sammenlignet med fjoråret. FOTO: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix Foto: Grøtt, Vegard Wivestad
NEDJUSTERT: Toyota har nedjustert totaltallene noe, men tror de vil oppnå samme markedsandel som i fjor. FOTO: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix Foto: Grøtt, Vegard Wivestad
OVERGANGSFASE: Nissan sier de har vært i en overgangsfase. Den nye Leaf-modellen har blitt levert fra februar. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB Foto: Morten Abrahamsen / NTB
TAR SEG OPP: Øystein Herland i Volvo sier de har samme ordreinngang som i fjor, og er sikker på at det vil jevne seg ut mot sommeren. FOTO: Hanne Hattrem / VG Foto: Hanne Hattrem