Det er Innovasjon Norge som melder dette.

- Dette er fantastisk norgesreklame. Vi vet at artikler som dette gir utrolig god eksponering for norske destinasjoner og bidrar til å skape reiselyst. Denne saken er spesielt flott med førsteklasses bilder og mye god informasjon, sier en fornøyd reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Viktig

Takket være et godt omdømme og høy kvalitet på innholdet, anses Lonely Planet som et av verdens viktigste reisemagasiner. Bare i Storbritannia har magasinet 50.000 lesere hver måned.

Opprinnelig ønsket Lonely Planet å lage en nordlysartikkel, samt å følge skreien i februar. Reportasjeteamet tilbragte en uke i Lofoten og været var stort sett dårlig hver eneste dag. Det var derfor spennende om de klarte å få noen bra bilder i løpet av oppholdet.

Men ikke alle bildene i reportasjen er tatt av magasinets folk. Stian Klo har tatt bildet på forsiden av magasinet. Han og Arild Heitmann har med tre av sine bilder inne i bladet.

Pressetur

Det skulle vise seg at lunefullt vær førte til at magasinets journalister brukte mer tid sammen med lokalbefolkningen. De kom derfor tettere på livet i Lofoten.

De fikk sett nordlyset og fikk fine bilder med hjem, noe som klart framgår av saken når den står på trykk.

Reportasjen er resultat av en pressetur som ble arrangert i februar der vertskapet var Innovasjon Norges London-kontor. De samarbeidet med Nord-Norsk Reiseliv og hadde bistand fra Norges Sjømatråd.