Panamera Sport Turismo er en slags stasjonsvognversjon av Porsches familiecoupé, Panamera. Nå må ikke dette forveksles med en vanlig stasjonsvogn. Sport Turismo er, som den vanlige Panamera, ikke en praktisk familiebil. Det er en heftig bil som kan være litt praktisk når man trenger det, og Sport Turismo-versjonen er hakket mer praktisk enn den vanlige versjonen.

I Sport Turismo er det plass til tre bak, ikke to som i en standard Panamera. Dog vil nok personen i midten begynne å pipe hvis det er snakk om en lengre tur.

Den nye hekken til Sport Turismo gjør bagasjerommet større, selv om det heller ikke her er snakk om normale stasjonsvogndimensjoner. Volumet til hybriden er på 425 liter, 20 mer enn en tilsvarende vanlig Panamera. At Volkswagen Golf stasjonsvogn tar over 600 liter, forteller at Panamera uansett ikke er en bil man kjøper for å tilfredsstille alle praktiske behov.

Norsk drivlinje

Det er først og fremst en bil for dem som liker å kjøre bil, og som vil vise seg fram. En Panamera er over fem meter lang, og utseendet er blitt stilig. Den nye versjonen, som kom i fjor, løftet det estetiske nivået betraktelig – det som tidligere var en bil med litt snodige proporsjoner, er nå en helstøpt affære. Særlig den nye hekken, med den horisontale lysstripen, er elegant. Sport Turismo har naturligvis ikke den samme coupéavrundingen, men den ser fortsatt rimelig bra ut.

Testbilen har det som må kunne kalles «norsk drivlinje», det er en ladehybrid. Det gjør at den kommer forholdsvis greit ut prismessig, men med en startpris på nær 1,3 millioner kroner er dette selvsagt ikke et røverkjøp.

Rask

Under panseret er det en 2,9 liters V6-motor som yter 330 hestekrefter som får hjelp av en elmotor med 136 hestekrefter. Maks totaleffekt er 462 hestekrefter, og null til hundre tar 4,6 sekunder.

Drivlinjen gir også bilen en ganske pussig personlighet. Man kan svisje lydløst rundt, som om det skulle være en Tesla, for så i neste sekund vekke opp en langt fra fredelig V6-motor. Overgangen mellom de to motorene er i all hovedsak dynamisk, men lydopplevelsen kjennes rar. Når batteriet nærmer seg tomt, slår selvsagt forbrenningsmotoren inn, ofte på et ganske høyt turtall, uten at det påvirker kjøringen.

Batteriet er på 14 kWh, og rekkevidden elektrisk er oppgitt til fem mil. Det skal godt gjøres å få til det, men kapasiteten oppleves som god sammenlignet med mange andre ladehybrider. Det skal dog sies at drivstofforbruket endte langt unna det oppgitte tallet på 0,25 liter per mil.

Dette er en stor og tung bil, nær 2,2 tonn, men på landeveien virker den langt mer lettbeint og smidig enn forventet. Oppsettet er en fin miks av sportslig og komfortabelt.

Fascinerende bil

Under kjøring i høyere hastigheter kan man få bilen til å zappe over i eldrift ved å gå av gasspedalen et øyeblikk. Har man bilen i de mer hissige nivåene, vil den lade opp batteriet under kjøring, noe som for øvrig påvirker drivstofforbruket ganske kraftig.

Panamera Sport Turismo med denne drivlinjen er en fascinerende bil. Det er som om man disponerer flere kjøretøy i én pakke. En superhissig sportsbil hvor man kan åpne opp sportseksosen og få et svært heftig lydbilde, og en behagelig kjøremaskin der man flyter lydløst av gårde.

Sport Turismo tilfører Panamera noe på den praktiske siden, med mulighet for tre i baksetet og litt ekstra bagasjeplass. Rent estetisk er det ikke opplagt at Sport Turismo hever inntrykket. Den vanlige Panameraen er lekker, noen mener den kler den ekstra takflaten bak, mens andre holder en knapp på coupéformen.

Panamera Sport Turismo er en av de aller heftigste familiebilene på markedet, men det er ikke til å komme ifra at det først og fremst er en GT-bil for de lange turene. Det er ikke bilen for dem som bruker fritiden på å dra til hagesentre eller barnefotballkamper.

STILIG: Sammenlignet med den forrige Panamera-modellen, hvor interiøret hadde et enormt antall knapper, har det blitt ryddig og stilig i den nye kabinen. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
LUKE: Sport Turismo-utgaven har 20 liter mer plass i bagasjerommet enn den vanlige utgaven. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB / Foto: Morten Abrahamsen / NTB