Mens andre verdenskrig begynte å herje i Europa og i Asia, innså det amerikanske krigsdepartementet at de væpnede styrkene trengte et helt nytt kjøreøy. I første rekke for rekognoseringsoppgaver.

Valget falt på et kjøretøy som skulle vise seg å løse «alt» den ble satt til å mestre.

Designet på 18 timer

Myndighetene etterlyste forslag fra nasjonens bilfabrikanter. Forslag måtte ligge på bordet i løpet av svært kort tid. Bare to bitte små fabrikanter av småbiler responderte. American Bantam Car fra Pennsylvania, og Willys-Overland i staten Ohio.

Den første prototypen av en Jeep ble designet på bare 18 timer av en frilans-designer fra Detroit. Forsvaret valgte imidlertid å satse på et Willys-design, med utgangspunkt i den første prototypen. Etter omfattende testing i staten Maryland ramlet det amerikanske forsvaret ned på Willys jeep. Grunnet kapasitetsproblemer på produksjonslinja ble kontrakt nummer to gitt til Ford.

Enormt antall

Rundt 670.000 enheter ble bygget av Willys og Ford i løpet av andre verdenskrig. Rundt 50.000 skal ha overlevd krigen. I dag finnes det på forskjellige lister rundt 10.000 eksemplarer på verdensbasis som fortsatt er kjørbare. På slagmarkene fra Asia til Europa var den hurtig, lettvint å operere og tøff. Den håndterte nesten alle typer terreng, og når den gikk seg fast, var den så lett at en liten gjeng soldater kunne bære den inne på fast grunn igjen.

Den tauet anti-tank kanoner, som dermed kunne bli satt inn lynraskt akkurat der de trengtes mest på slagmarken. På kjøretøyet kunne soldater montere opp i 50 kaliber tunge maskingevær for å forsvare seg. Kjøretøyet fungerte også som ambulanse. Den forserte elver, den hadde hjulene på bakken i Normandie allerede på invasjonsdagen – og den fraktet soldater helt fra strendene ved kanalkysten til Berlins gater i konfliktens sluttfase.

Sivil suksess

Helt til slutt inntok den Tokyo da Japan overga seg. Oppgraderte versjoner av Jeep fortsatte i mange år å tjenestegjøre i diverse krigsteatre for militære styrker over hele kloden.

Etter krigen klarte Willys å konvertere merket over i sivil produksjon, med stor suksess. Jeep eksisterer den dag i dag, Så sent som i 2016 solgte merket i millionopplag globalt.

Totalt er det produsert hele 60 forskjellige modeller. Blant dem finner vi 75-års jubileums modellen av en en Willys MB fra starten i 1941, levert i 2016. Naturlig nok med plenty moderne teknologi implementert.

(Kilde: autoweek.com)

Amerikanske Jeep blir kjørt i land på Omaha beach under invasjonen i 1944.
George C. Marshall, øverstkommanderende for de amerikanske militære styrker under andre verdenskrig, roste jeepen opp i skyene.
Allierte soldater tok seg fram over alt med 4-hjulstrekkeren.