- Jeg ser paralleller til da Bodø fikk sine bomstasjoner i oktober i fjor. Frustrasjonen var stor også der. Det må da være mulig å sende ut regning for en hel kalendermåned, slik at folk har muligheter for å sjekke antall passeringer og dermed kan kontrollere når taket på 60 passeringer og maksgrensen på 648 kroner er nådd, sier Fjellstad som helst hadde sett at det kun var ett bompengeselskap i Norge.

Les dagens leder om bompengeforvirringen her: - Uforståelig bompengeordning

- Dersom hensikten er å spare penger på styrehonorarer og administrasjon, så ser jeg ikke hensikten med å ha fem regionale selskaper. En autopassbrikke registrerer hvor du er og hvilke rabatter du har krav på. Dette er det datamaskiner som holder rede på. Derfor mener jeg at vi klarer oss med ett nasjonalt selskap, sier han.

Ordfører Marianne Bremnes er enig.

- Jeg skjønner frustrasjonen. Det må finnes løsninger som gjør fakturaene både oversiktlige og forståelige. Det er en utfordring Hålogalandsbrua må ta, sier hun.

Enklere

- Målet er å gjøre innkrevingen av bompenger enklere og mer effektivt.

Det sier Frode Enoksen. Han er nyvalgt styreleder i Bompengeselskap Nord AS.

Onsdag 17. august opprettet Finnmark, Troms og Nordland fylkeskommuner et bompengeselskap for de tre nordligste fylkene. Selskapet har fått navnet Bompengeselskap Nord AS og skal ha hovedkontor i Narvik.

Etableringen innebærer at de tre fylkene skal ha lik eierandel og representasjon. Det blir slik et heleid fylkeskommunalt aksjeselskap.

Mer til nedbetaling

Bompengeselskap Nord AS skal eie sine datterselskaper, altså dagens bompengeselskaper. Disse er Veipakke Salten AS, Nordland Bompengeselskap AS, Helgeland Veiutvikling AS, Hålogalandsbrua AS, Troms Bompengeselskap AS og Ryaforbindelsen AS.

- Det er svært spennende at man får på plass et slikt selskap og at det ikke minst gjelder hele Nord-Norge. Målet er å gjøre innkrevingen av bompenger enklere og mer effektivt, sier styreleder Frode Enoksen. Han sender i disse dager papirene til Brønnøysund for å få selskapet registrert. Prosessen med å rekruttere daglig leder er også i gang.

- Hvordan vil folk flest merke at Nord-Norge får ett bompengeselskap?

- Hensikten er at det skal gå færre kroner til administrasjon og innkreving, og mer til nedbetaling av lån, sier Enoksen.

Felles brikkesystem

Det er Stortinget ved Samferdselsdepartementet som har bestemt at bompengeinnkrevingen skal effektiviseres ved å etablere fem regionale selskaper fra neste år. Målet er å øke profesjonaliteten gjennom felles brikke- og rabattsystem for hele landet. De regionale selskapene skal også få tilgang på gunstige lån, noe som igjen skal gi billigere bompengeinnkreving.

I premissene for bompengesektoren legges det til grunn av utstederfunksjonen (selskapet som sender ut brikker) skal skilles fra rollen som bompengeselskap.

- Det vil, etter departementets vurdering, gi en større mulighet for å rendyrke rollen som brikkeutsteder med sikte på en brukervennlig, effektiv og sikker betalingsløsning med bompengebrikken, skriver Samferdselsdepartementet i sin begrunnelse for ny organisering av bompengevirksomheten.

Så kan man jo håpe at dette betyr at det også vil være mulig å forstå regningene som kommer fra det nye bompengeselskapet.

- Gjør fakturaen forståelig, oppfordrer Venstres Jan Fjellstad. Foto: Roksøy Foto: Frank R. Roksoy