(MINMOTE): Sophie Elise Isachsen har de siste årene tatt flere steg ut i forretningsverdenen og lansert en rekke produkter, innenfor alt fra selvbruning til samarbeid om strikkegensere. Nylig ble det også kjent at The Feelgood Company, som står bak blant annet Glöd Sophie Elise, har søkt om registrering av varemerket «Candygirl by Sophie Elise».

Og nå kommer det altså et eget solbrillemerke, som Isachsen lanserer sammen med kjendisdatter og gründer Marthe Skappel.

Møttes gjennom moren

Sophie Elise Isachsen ble først kjent med Skappel-familien i 2018 under «Skal vi danse»-innspillingen. Der ble hun kjent med Marthes mor, Dorthe Skappel.

Året etter lanserer Isachsen en kleskolleksjon i samarbeid med familiemerket «Skappel», hvor datter Marthe er daglig leder.

– Samarbeidet mellom Marthe og meg har bare funket veldig bra. Det har solgt bra, men samarbeidet oss imellom fungerer også veldig bra og uanstrengt, forteller Sophie Elise Isachsen til MinMote.

Influenceren forteller at de to lenge har hatt planer om å gjøre noe nytt sammen, og valget falt fort på solbriller, fordi de begge mente at det var et behov for nye solbriller på markedet. Dermed skapte de solbrillemerket «The Shade», som vil lanseres denne uken.

– Jeg har aldri likt de kjempebillige solbrillene, for de synes jeg ikke sitter noe bra. Samtidig vil jeg ikke betale 4 000 kroner for et par high end-solbriller heller, forteller Sophie Elise Isachsen til MinMote.

– Jeg tenkte at det måtte være mulig å få stilen og kvaliteten til high end solbriller, men for en rimeligere pris.

Isachsen forteller at solbrillene vil ha en prislapp om omkring 950 kroner. De er laget av nedbrytbar plast, og influenceren mener at kvaliteten på solbrillene er i toppklasse.

– Prisen er bra med tanke på hva man får, sier hun.

MANGE BALLER I LUFTEN: Sophie Elise Isachsen har i det siste hatt mange prosjekter på gang. Nå starter hun enda et.  Foto: Produsenten

– Ny erfaring

Til tross for en rekke tidligere kommersielle samarbeid, mener Isachsen at lanseringen av solbrillemerket er nytt for henne.

– Å starte noe helt eget med et lite team, er en ny erfaring for meg. Jeg har for eksempel aldri jobbet så tett med en designprosess. Og det gjør at The Shade har en helt spesiell plass i mitt hjerte, uttaler influenceren i en pressemelding.

Isachsen er langt ifra den eneste norske influenceren som har gjort butikk av å fronte og selge produkter. Å bruke kjente ansikter med mange følgere i sosiale medier har lenge vært et kraftig virkemiddel i markedsføringsøyemed.

Emma Ellingsen, Camilla Pihl, Vita og Wanda Mashadi, Hanna-Martine Slåttland Baller og Isabel Raad er eksempler på influencerne som enten har lansert kolleksjoner i samarbeid med ulike brands, eller som har lansert sine egne merker.

– De vil ha en større del av kaka

– At bedrifter inngår samarbeid med influencere er ikke en ny trend, men begrepet influencer er nytt. Det er gammel vin på ny flaske, sier professor i markedsføring ved BI, Lars Olsen.

– Det er to grunner til å inngå samarbeid med influencere: For det første har influencere oppmerksomheten i ulike, gjerne spisse, målgrupper. Influencerne blir en markedskanal for merkevarene.

– For det andre så er det ofte en match mellom produkt og samarbeidspartner: Bedriftene promoterer varen og stjeler varme fra influenceren, det er en assosiasjonsoverføring som er svært viktig for mange merkevarer, sier han.

Men når det gjelder hvorfor mange influencere starter med et kommersielt samarbeid, og beveger seg over til å lansere egne merker, så tror ikke Olsen at det dreier seg om noe hokus pokus.

– De vil ha en større del av kaka.

Sophie Elise Isachsens regnskap for fjoråret er foreløpig ikke klart, men i 2020 kunne selskapet Sophie Elise AS vise til en inntekt på nesten 8,6 millioner kroner.