Martin har allerede en hånd på rattet i familierederiet

Martin Hokland er i gang med opplæringen som gjør at han kommer inn i den daglige driften.

Martin Hokland (t.h) med mentorene Jan Arild Paulsen og mora, Vigdis Hokland.  Foto: Odd Leif Andreassen

nyheter

Han er andre generasjon i Seaworks, og eier selskapet sammen med mora Vigdis og søstra Helene.

Båt, sjø og havet har alltid vært livet hans. Han er ferdig med styrmannsskolen.

– Målet er å bli kaptein, men samtidig bli så godt skolert at jeg kan overta bedriften når mamma engang velger å gi seg, sier han.

Kadett

Han jobber nå i de forskjellige avdelingene for å bli best mulig kjent med hvordan konsernet fungerer.

Det er på sjøen han trives best.

– For tiden er jeg kadett, læring i styrehuset. Jeg trenger noe fartstid før jeg blir styrmann, og enda noen år før jeg kan bli kaptein, sier han.


Seaworks bygger et historisk skip til 150 millioner i Kina.

Harstadrederiet Seaworks har kontrahert en ny sandbåt til 150 millioner kroner. Aldri tidligere har et bulkskip blitt bygd med LNG og batteri som drivstoff.


Han er sønn av Geir Tore Hokland som grunnla bedriften og gikk brått bort i 2007. Da var Martin 10 år.

– Jeg har vært her stort sett hele livet. Det er kun skolegang som har holdt meg borte, sier han.

Han har gode læremestere i mora og administrerende direktør Jan Arild Paulsen. De er begge veldig fornøyde med at en ny generasjon Hokland har fattet interesse for bedriften.

– Martin er noe av årsaken til å vi bruker 150 millioner på ny båt. Båten er en investering for de neste 40–50 årene, da er vi pensjonister, mens den nye generasjonen holder på, sier de.

På spørsmål om Martin Hokland blir skipper på de nye skipet som kommer i drift i 2023, svarer mora kjapt.

– Det skal han ikke, ler hun.

Eierskap på lokale hender

– Det er ikke lurt å la den ferskeste kapteinen styre den største båten, legger Martin til.

Paulsen legger til at det er veldig bra at eierskapet fortsatt ser ut til å bli på lokale hender.

– Jeg tror det er en stor fordel for Seaworks at neste generasjon får god tid til å lære seg hvordan man driver rederiet. Teknologiutviklingen går i rasende fart og de nye måtene å kommunisere på gjør at verden blir mindre, sier Paulsen.