Seaworks vil kapre grønn kontrakt, ser på muligheten for å bygge skip med hydrogendrift

Harstad-rederiet er en av 31 aktører som har meldt seg på i konkurransen om å bygge og drifte to bulkskip for Veidekke.

JAKTER KONTRAKT Vigdis Hokland og Jan Arild Paulsen i Seaworks.  Foto: Odd Leif Andreassen

nyheter

Det er snakk om to såkalte selvlossende, grønne bulkskip. Hvert av fartøyene vil være på 3.000 dødvekttonn. Veidekke signerte avtale i januar med Grønt Skipsfartsprogram (GSP) for å jobbe fram kontrakter for to nye skip. Det er et krav at skipene, som skal frakte asfalt, pukk og grus langs norskekysten for Veidekke, skal ha hydrogendrift.

Hybrid

Skipene skal i tillegg kunne seile på energi generert fra diesel, biodiesel eller el-diesel – en såkalt dual fuel løsning. På den korte tiden fra utlysningen i januar og fram til nå, har små så vel som store, enkelt rederier og konsortier, norske og internasjonale meldt sin interesse. 31 i alt, skriver Maritimt magasin.