Sier farvel til Subaru etter 32 år

Tor & Bjørn Autoservice har forhandlet merket siden 80-tallet. Nå har de sagt opp avtalen. Neste høst kan de ha solgt sin siste nye Subaru.

SLUTT Tor & Bjørn Autoservice kvitter seg med Subaru, og skal drive vanlig verksteddrift fra neste høst.  Foto: Kjell Magne Angelsen

nyheter

Eier og styreleder Bjørn-Are Lorentzen forteller selv hvorfor samarbeidet tar slutt.

– Årsaken er veldig enkel. Vi selger ikke nok nye biler. Folk flest vil ha elbiler. Det nærmeste Sub aru kan skilte med er hybridløsninger. Problemet er rett og slett at folk ikke vil ha de modellene som Subaru nå tilbyr, sier Lorentzen, som eier 84,2 prosent av Tor & Bjørn Autoservice.

Ny plan

Subaru har tross enkelte svært populære modeller slitt med å konkurrere med salgstallene til andre og mer populære merker i Harstad. Merket er kjent for driftssikkerhet, solide drivverk og evne til å ta seg fram under krevende forhold. Det "alene" er tydeligvis ikke lenger nok for bilkjøperne.


Teknisk Bureau har overtatt driften etter Salminen på Stangnes:

– Her skal vi vokse

Mandag overtok formelt Teknisk Bureau driften av tidligere Salminens lokaler på Stangnes.


– Hva nå?

– Vi har sagt opp avtalen, men ellers fortsetter alt som før. Planen er å drive vanlig bilverksted, der vi reparerer og kjører service på alle slags bilmodeller. Bedriften skal fortsette å operere fra de samme lokalene. Bortsett fra bortfallet av forhandlerstatusen, blir veldig mye som før. Inkludert de ansatte, poengterer han.

Langt samarbeid med Subaru

Ifølge egen hjemmeside startet Tor & Bjørn opp som frittstående verksted i 1986 i St. Olavs gate, og begynte med Subaru i november 1988. Samme året flyttet de til Bergsodden og startet med salg av merket. De var da tre ansatte, to på verksted og en på salg. Etter hvert som salget og verkstedoppdragene økte ble de to på salg og tre på verksted. Så gikk ferden videre til romslige og praktiske lokaler i Kanebogen i 2011.


Sulland Gruppen kjøper enda en harstadbedrift:

Solgte Bilskadesenteret

Sulland Gruppen har kjøpt 100 prosent av aksjene Bilskadesenteret Harstad.


Tor Richard Ingebrigtsen og Bjørn Mauno startet virksomheten. Begge var bilmekanikere av yrke. Stiftelsesdatoen var 26. april 1986.

Endringer i bransjen

De senere år har de økonomiske resultatene svingt mellom røde og sorte tall. I 2019 omsatte de for litt under 14 millioner kroner og hadde et resultat på minus 163.000 kroner før skatt.

Subaru er fremdeles tungt til stede i nord. Merket har egne forhandlere i blant annet Alta, Tromsø, Narvik og Bodø. Men det spørs hvor lenge. For bare ett år siden tok Sortlandsfirmaet Auto 3000 grep. I en og samme operasjon kvittet de seg etter eget ønske med bilmerkene Mitsubishi, Renault og Subaru. Lønnsomheten var ganske enkelt for dårlig.


Magnus har jobbet et helt yrkesliv i Norbil: – Jeg har aldri kunnet jobbet her så lenge om jeg ikke hadde trivdes

Magnus Steffensen har jobbet i 46 år i Norbil i Harstad og har trivdes hele veien.


Hvis ingen andre forhandlere plukker opp Subaru i 2020, vil merket stå uten forhandler i Harstad for første gang i moderne tid.