Bokanmeldelse før LITTfest: Nordlendingen Petter Dass

At humor kan være et viktig pedagogisk verktøy, kan alle si seg enig i. Å skape ei god og positiv stemning, samt lese tekster som både kan skape gjenkjennelse og få folk til å reflektere, er sentralt. Dette skjønte dikterpresten Petter Dass for over 300 år siden.

BOK: Omslaget til boka om Petter Dass.

nyheter

Anmeldelse: Professor emeritus Nils Magne Knutsen viser oss dette i boka Petter Dass: prest, pedagog, humorist som kom ut i 2019. Det er imidlertid ikke bare lærere eller pedagoger som vil finne boka nyttig, men alle leseglade og historieinteresserte personer. Dette er nemlig ei bok som ikke bare skildrer forfatterskapet til Petter Dass, men gir oss også innblikk i samfunnet den gangen; om høy og lav, om klasseforskjeller og om levekåra til nordlendingene og fiskerne især. Og den er i tillegg lettfattelig og fengende skrevet.

Nils Magne Knutsen starter sin bok med å skildre Petter Dass’ siste leveår; da han både var syk og svekket. Bortsett fra en eneste vise («Den nordske Dalevise»), ble ingen av de andre og større verkene trykt i hans levetid. Selv ikke Petter Dass sitt søskenbarn, Petter Jespersen, som både var slottsprest og kongens fortrolige, kunne hjelpe han med dette. Først etter sin død ble bøkene hans trykt, og da i det ene opplaget etter det andre. Han ble etter hvert en «bestselger», og populariteten har holdt seg, også inn i vår egen tid. Dette gjør Petter Dass til ganske så forskjellig fra de andre samtidige forfatterne og «lærde» skribenter. Det er denne anderledesheten Nils Magne Knutsen forklarer og utdyper i hvert kapittel. Hvis man for eksempel skulle opp og fram i samfunnet, så skrev man blant annet hyllingsdikt til de som hadde makt; jo lengre, jo bedre. Thomas Kingo var en av dem som gjorde dette, og skrev lange lovprisninger både til rikskansleren og danskekongen, og etter hvert ble Kingo biskop. Petter Dass gjorde ikke slikt; han skrev bare til lokale kolleger og til familie.