Norwegian er berget – godt nytt i nord

nyheter


For luftfarten, flytilbudet og prisnivået er det gode nyheter at Norwegian er berget. Spesielt viktig er det for flytilbudet i Nord-Norge, fordi landsdelen ville blitt truffet tungt av en konkurs – med et betydelig tynnere rutenett og priser som ville rammet både reiselivet, næringslivet og privatpersoner. Ikke minst de som er avhengig av fly for å reise til og fra sykehusene i nord.


Enighet mellom Norwegian og leasingselskapene

Norwegian opplyser i en børsmelding natt til mandag at det er oppnådd enighet mellom flyselskapet og leasingselskapene som de leier fly av.


Nesten alle aksjonærene i flyselskapet Norwegian stemte for samtlige av styrets forslag til refinansiering under generalforsamlingen mandag.

– Det er en utrolig lettelse vi føler nå. Samtidig er det en følelse av innestengt jubel, uttalte konsernsjef Jacob Schram – som forklarte det med at man under koronakrisen ikke får muligheten til å klemme kollegene i gledesrus, noe man ellers ville gjort.

Norwegian risikerte å gå konkurs dersom de ikke fikk eierne med på grep som gir dem tilgang til 2,7 milliarder kroner ekstra i statsgarantier. En slik garanti betyr at staten betaler lånet hvis Norwegian ikke klarer det. Med gårsdagens «go» har selskapet fått «startlisensen» til det som omtales som «Nye Norwegian».

Det er i utgangspunktet bra for klimaet at vi flyr mindre, men vi trenger konkurranse i luftfarten for å beholde et godt tilbud til fornuftige priser. Luftfarten er i dyp krise. Og det er ingen tvil om at vi risikerte å sitte igjen med ett stort flyselskap i Norge dersom Norwegian skulle gå konkurs.

Uansett konkurs eller ikke, koronapandemien vil ramme luftfarten hardt de neste årene, Sist uke varslet SAS at selskapet vil si opp inntil 5.000 ansatte, 1.300 av dem i Norge. SAS og en rekke flyanalytikere regner med at det vil ta flere år før luftfarten kommer i normal drift igjen.

Også det tredje større flyselskapet i Norge, Widerøe, sliter. Widerøe er spesielt viktig for rutenettet i nord. Rett etter at de første tiltakene ble innført under koronakrisen, varslet Widerøe at selskapet kutter halvpartene av rutene og permitterer hver tredje ansatte. Det rammer særlig distriktene, som har færre alternative reisemåter.

Koronakrisen vil definitivt endre vår måte å reise på fremover. Det er usikkert når vi igjen kan fly til utlandet – og når utenlandske turister kan besøke Norge. Også de som er avhengig av fly i jobben rammes. Krisen har vist at vi ikke trenger å fly så ofte som vi har gjort, og at vi kan gjennomføre flere møter på digitale plattformer. Men fortsatt vil næringslivet være avhengig av å fly.

Det er derfor godt nytt at Norge beholder to store flyselskaper – og forhåpentligvis at Widerøe fortsatt kan gi et godt tilbud til distriktene.